[UPDATE] Mod olie-opvangtankje

Voor al je technische vragen over je TL
Ton W

Re: Mod olie-opvangtankje

Berichtdoor Ton W » 18 aug 2015, 16:57

TLRTwins schreef:Wel is het misschien voor de S rijders leuk en interessant om te weten hoe ze dit bij je motor hebben gedaan om gelijke problemen op te lossen aangezien je geen last meer hebt het genoemde probleem.

Het olie-opvangtankje, daar komt een slang uit die naar het luchtfilterhuis gaat. knip die slang door en zet daar een vaatje met een gaasje+een prop staalwol tussen.

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 18 aug 2015, 17:00

Ton W schreef: Ik geloof wel dat ze er zijn geweest, elk merk heeft van hun supersport modellen wel race kits gehad, waar je als particulier toch eigenlijk nooit aan kon komen. Kits gaan vanaf de fabriek naar de importeur, en de importeur bepaald wie er een kit mag kopen.

Iedereen met voldoende financiële middelen kan een race kit aanschaffen, mits deze nog verkrijgbaar zijn voor de bestraffende motorfiets en ze geproduceerd zijn. Importeur heeft totaal niks in te brengen wie dat wel en niet mag aanschaffen. In het geval van de kits uitgebracht door Yoshimura, is het de Yoshimura dealer en niet de Suzuki importeur die als verkoop punt fungeert.

Overigens was de TL1000R gewoon te koop bij Yoshimura in KIT vorm. Voor het schappelijke bedrag van 189.000 DM

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 18 aug 2015, 17:00

Ton W schreef:
TLRTwins schreef:Wel is het misschien voor de S rijders leuk en interessant om te weten hoe ze dit bij je motor hebben gedaan om gelijke problemen op te lossen aangezien je geen last meer hebt het genoemde probleem.

Het olie-opvangtankje, daar komt een slang uit die naar het luchtfilterhuis gaat. knip die slang door en zet daar een vaatje met een gaasje+een prop staalwol tussen.

Ddl verhaal :lol:

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 18 aug 2015, 19:00

Haha, staalwol !!
Blijkbaar zit ik er niet zó veel naast met mijn experimentje \:D/
Ik hou jullie op de hoogte natuurlijk.
Eerst nog effe geduld oefenen en vol spanning wachten op mijn frame.
Ondertussen zijn er al veel onderdelen uit mijn "demontagedoos" verhuist naar de "montagedoos" : volledig gereviseerd (indien nodig zoals bv. de remklauwen) én netjes gepoetst. :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Morgen maar eens een grote voorraad Dasty halen in Baarle want dat sopt héérlijk weg :D

Groeten

coen

Berichtdoor coen » 18 aug 2015, 20:03

WOw! Die Dasty is super! Je blok ziet er ook meggaclean uit!

Gaaf! =D>

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 18 aug 2015, 20:15

Thnx !
Euh nog een tipje : vergeet die dure bussen velgencleaner (voor de koekblikrijders onder ons :lol: ).
Daarstraks effe een goede spuit Dasty op mijn vieze velgen gespoten, soppen met de verfkwast, afspoelen en ... SHINY !
(Ik lijk wel een reclamejongen hahaha 8-[ )
Afbeelding
Afbeelding

BTW, stoepschade was niet door mijn toedoen hoor [-X

Groeten

finally
Moderator

Berichtdoor finally » 18 aug 2015, 20:19

Ja nog zo'n slecht Amerikaans stemmetje er bij en het plaatje is compleet :lol:

Ik moet toch ook maar eens dasty halen. :D

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 18 aug 2015, 20:23

Ik kan het niet laten ...
Carbs ook maar gelijk een beurtje gegeven en kort pijpje achterste uitlaat mooi in't zwart gezet ;)
Zó staat mijn blokkie er nu bij :

Afbeelding

Me happy !

Groeten

MalukuMiel

Berichtdoor MalukuMiel » 18 aug 2015, 23:12

=P~ =P~

Dat spul ga ik ook maar es halen denk...
Afbeelding Krèg ut hein en weah! Muh raujuh Tei El is tòg snellâh....;)

ReneTL1000

Berichtdoor ReneTL1000 » 21 aug 2015, 08:48

:D ..ja dasty werkt prima ..je gaat het overal op gebruiken maar wel oppassen het is een base dat blijft doorwerken!! Niet op kuipdelen gebruiken en uitspoelen met veel koud water. Alu krijg je dr mooi schoon mee ;)

Ik ben ook bezig met de carterontluchting, dat volstoppen zie ik niet echt zitten zal wel olie tegenhouden maar ook veel lucht. Ik heb nu een buis gemaakt met geperforeerde plaatjes op een afstand van 1cm daar stroomt de lucht door maar olie word door de alu plaatjes tegengehouden werkt perfect. Zal binnenkort even was foto neerzetten. Ik ga ook nog een extra ontluchting maken via de olievuldop, die komt daar dan ook op.

Ton W

Berichtdoor Ton W » 21 aug 2015, 10:17

@Rene, De reden dat de olie niet meer in het filterhuis komt, ligt er niet aan dat het zeefje+prop staalwol de olie fysiek tegen houdt.
Het is natuurkunde: warme olieDAMP condenseert door het in aanraking komen met de zeef+prop staalwol, en loopt daardoor terug het carter in.

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 21 aug 2015, 13:09

@ Ton W: inderdeed !
Heb bovendien via een lid de "trechterjes" uit het luchtfilterhuis van een R overgenomen.
Te weinig plaats om te boren/vastzetten met boutjes in het filterhuis van de S weliswaar maar dat ga ik oplossen met een rups sealant.
Zélfs als er toch nog olie in het filterhuis geraakt ondanks de staalwol kan ze niet meer in de voorste carb lopen.
"Jongens en Wetenschap" :D

Groeten

ReneTL1000

Berichtdoor ReneTL1000 » 29 aug 2015, 09:50

Ton W schreef:@Rene, De reden dat de olie niet meer in het filterhuis komt, ligt er niet aan dat het zeefje+prop staalwol de olie fysiek tegen houdt.
Het is natuurkunde: warme olieDAMP condenseert door het in aanraking komen met de zeef+prop staalwol, en loopt daardoor terug het carter in.

Dat was me allemaal wel duidelijk :) lijkt me alleen niet de bedoeling om alles dicht te stoppen met wol.. zal vast wel wat lucht doorlopen maar het word toch geknepen. Lijkt me beter een systeem te maken wat open kan ademen en toch olie tegen kan houden, Bij de tl1000s is de carterventilatie al beneden maat.

finally
Moderator

Berichtdoor finally » 29 aug 2015, 09:57

Bij mijn ktm rc8r hangt het olie tankje helemaal achterin de kont. Zit wel 2x een meter slang tussen.
Lengte zou misschien ook wel wat doen.
Ik heb geen olie in de airbox.

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 29 aug 2015, 12:41

Even een overpeinzing : het gaat hier uiteindelijk toch maar over een carterONTLUCHTING niet ?
Het is dacht ik niet de bedoeling om er een 2de soort luchtfilter van te maken. Volgens mij is het systeem enkel om ervoor te zorgen dat er geen onderdruk ontstaat.
Nu heb je de atmosferische druk met het nadeel van de hete oliedampen die hoofdzakelijk condenseren en teruglopen naar het carter + een fractie die niet condenseert en naar het luchtfilter gestuurd wordt.
Ondanks de RVS staalprop -opgelet dus géén staalwol !!!- is de luchtdoorlaat méér dan voldoende en blijft dus de ontluchting behouden. Moest dit niet het geval zijn zou ik me er ab-so-luut niet aan wagen hoor. En met staalWOL zou je dit inderdaad quasi volledig kunnen afsluiten.
Ik zal het binnenkort proefondervindelijk kunnen testen dus opvolging van dit experiment komt er zeker.

(misschien kan ik het tankje ook eens vullen met Dasty :lol: :lol: :lol: )

Groeten

Terug naar “TL Techniek”