[UPDATE] Mod olie-opvangtankje

Voor al je technische vragen over je TL
tsjoe007

[UPDATE] Mod olie-opvangtankje

Berichtdoor tsjoe007 » 16 aug 2015, 21:22

Nu mijn S toch volledig gestript is (herstellen ophangpunten rotatiedemper) en ik goed aan het blok kan werken, gelijk deze mod gedaan zodat het olieprobleem in het luchtfilterhuis -hopelijk- van de baan is.
Maar eerst effe poetsen natuurlijk ...
Afbeelding
(bewuste potje zit op de foto rechts tussen thermostaathuis en inlaatrubber)
Van dit :
Afbeelding
naar dit :
Afbeelding

En dan de mod :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tadaaa
Afbeelding

Groeten
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 22 apr 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

pedrodetski
Moderator

Re: Mod olie-opvangtankje

Berichtdoor pedrodetski » 16 aug 2015, 22:11

Hoppa! Dat ziet er een stuk mooier uit zo!Ik ben benieuwd of deze modificatie ook echt goed gaat werken. Ik heb er wisselende verhalen over gehoord.... Heb je trouwens wel RVS gebruikt?
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 16 aug 2015, 22:31

Met wat heb je schoongemaakt. Lijkt toch goed gelukt.

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 16 aug 2015, 23:28

@pedrodetski : yep, RVS schuursponsje. Past er zonder "knippen en plakken " in.
Ik heb het stukje er niet volledig afgezaagd maar een beetje vast gelaten zodat ik een scharniertje bekwam, soort luikje dus. Was achteraf makkelijker terug te sluiten en af te dichten. Heb 1 opening dichtgehouden en in de andere eens geblazen en komt nog steeds een flinke luchtstroom door. Zou volgens mijn "gezond boerenverstand" moeten lukken ...

@ TLRTwins : eerst de dikke smurrie met een houtje (type verf roerlatje) afgeprutst, vervolgens met een smalle verfborstel met wasbenzine losgeborsteld (karton onder leggen om smurrie op te vangen) en daarna met het wondermiddel Dasty van de Wibra. Had het zelf nog nooit gebruikt maar wel al veel over gelezen dus hop naar Baarle voor een voorraadje en ja hoor. Het werkt écht ! Inweken is zelfs niet nodig : met een schilderskwastje goed soppen en met de tuinslang afspuiten (alle openingen wel eerst dichtmaken uiteraard). Een tweede sopsel was zelf niet nodig !
En zeg nu zelf, behoorlijk netjes niet ?

Ook achterbrug, velgen, kettingwielen,... alles krijgt een beurt !
Nu nog wachten op mijn frame en de puzzel kan beginnen (gelukkig geen 1000 stukjes :D )

Groeten

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 16 aug 2015, 23:31

Nog enkele piccies :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dasty rules !!

Groeten

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 17 aug 2015, 09:17

Hmmm, ga denk ik toch ook maar is wat van dat spul uitproberen........ =D>
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 17 aug 2015, 10:04

Nog een tip wat betreft Dasty: het spul bestaat - als allesreiniger - in 2 uitvoeringen, grote spuitfles met geel fluo-achtig produkt wat het goedkoopst is, en een kleinere zwarte spuitfles met een zogezegd krachtigere (en iets duurdere) uitvoering, vooral bedoeld voor verwijdering van olie en vet.
Ik heb ze dus beide gekocht én getest en ik ga voor de grote, gele, goedkope want er zat niks verschil in qua vetoplossend vermogen.
Succes met poetsen heren, dames ook ! \:D/

Groeten

Ton W

Berichtdoor Ton W » 17 aug 2015, 16:39

Dat olieprobleem in het luchtfilterhuis heb ik ook gehad. Was nog in de garantieperiode.
Nadat de dealer het luchtfilter 2x had schoon gemaakt, had deze het wel gezien en heeft contact met Nimag opgenomen. Nu blijkt er dus een originele Suzuki TL racekit te bestaan, en daar zit dus een upgraded carter ontluchting systeem in, en dat hebben ze opgestuurd naar de dealer. Daarna nooit meer last van gehad.

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 17 aug 2015, 17:22

Wil je daar eens een foto van posten.... die racekit

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 17 aug 2015, 17:57

Tja, dat is natuurlijk de beste oplossing maar - in mijn geval dus - een te dure vrees ik.
Nah, als mijn "systeempje" het niet blijkt te doen kan ik dankzij jouw tip ook eens kijken naar die racekit. Misschien een idee hoeveel dat moet kosten ?

Groeten

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 17 aug 2015, 18:27

Ben ik ook wel benieuwd naar die race-kit. Heb er namelijk nog niet eerder van gehoord. Yosh heeft in de tijd wel wat race delen gemaakt voor de publieke markt maar van zoiets heb ik nog niet eerder gehoord.

Pedro's Speedshop

Ton W

Berichtdoor Ton W » 18 aug 2015, 13:40

Ik heb alleen de carter ontluchting van die racekit.
En wat eraan veranderd is heb ik zelf niet eens gezien, ik weet dus niet eens of er wat uitgewisseld is, of dat er wat bijgekomen is in dat systeem. Dat heeft Geboers(bestaat niet meer) motoren Eersel toen gedaan in 2003.....
Maar foto's kan ik wel ff maken natuurlijk, al betwijfel ik of er wat te zien is.
Qua geld, bij mij is dit onder garantie gedaan.

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 18 aug 2015, 15:15

Mmm, na een tijdje Googlen niks gevonden waar naar gerefereerd wordt hoor. En info is ook vrij vaag.
Blijf voorlopig maar bij mijn self-made oplossing.

Groeten

Ton W

Berichtdoor Ton W » 18 aug 2015, 16:29

ja veel te vaag, daarom heb ik net ff met Nimag gebeld en het ff nagevraagd bij hun.

Ik heb de man van Nimag verteld dat mijn TLS eind 2002 gemodificeerd is op de carterontluchting vanwege olie ophoesten naar het luchtfilterhuis. En dat de Suzuki dealer dit heeft gedaan met onderdelen van Nimag, en dat deze onderdelen volgens de dealer deel uit maken van een racekit voor de TLS.

Hij vertelde dat mijn Carterontluchting aangepast is door een extra vaatje (met een zeefje erin aan de onderkant en een prop staalwol daarop) tussen de bovenste slang en het luchtfilterhuis te zetten.
Is dat in ieder geval helder(heb ff je foto gebruikt)
Afbeelding

Op mijn vragen over die race kit ging hij gewoon niet in.
Ik geloof wel dat ze er zijn geweest, elk merk heeft van hun supersport modellen wel race kits gehad, waar je als particulier toch eigenlijk nooit aan kon komen. Kits gaan vanaf de fabriek naar de importeur, en de importeur bepaald wie er een kit mag kopen.

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 18 aug 2015, 16:47

Om verwarring te voorkomen.
Er is door Yoshimura een race kit samengesteld. Deze is voor de R gemaakt en niet voor de S. Er is ook geen ruimte in de motor om deze te monteren als rest allemaal stock is.
Als je het niet kunt zien zal het niet de race kit zijn maar een (race)kit.

Wel is het misschien voor de S rijders leuk en interessant om te weten hoe ze dit bij je motor hebben gedaan om gelijke problemen op te lossen aangezien je geen last meer hebt het genoemde probleem.

Terug naar “TL Techniek”