Thermostaathuis modificatie TLS

Voor al je technische vragen over je TL
Gebruikersavatar
Paroxysm
Berichten: 207
Lid geworden op: 16 sep 2012, 20:14
Locatie: Leiden

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor Paroxysm » 05 jan 2014, 21:42

Kan iemand mij vertellen of de TLS van na 97 (of een 97er die omgebouwd is) een thermostaat heeft die schommelt tussen 78 en 82 graden?

Ik heb begrepen dat de ECU dan telkens schakelt tussen de choke mapping en de "normale" mapping?

Een DL1000 thermostaat gaat tot 87 graden naar wat ik begijp?

Gebruikersavatar
Riczun
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 okt 2008, 23:57
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor Riczun » 05 jan 2014, 22:03

Het schommelen tussen de 78 en 82 graden (zeker in de winterperiode) zou ik me geen zorgen over maken. Een '97-er die nog niet aangepast is haalt die temperatuur bij lange na niet ;)

Volgens mij hebben de TL's standaard een 82 graden thermostaat, je zou er natuurlijk een hogere in kunnen stoppen.

Gebruikersavatar
Paroxysm
Berichten: 207
Lid geworden op: 16 sep 2012, 20:14
Locatie: Leiden

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor Paroxysm » 05 jan 2014, 22:13

Ik heb op een 97er gereden waarbij de temperatuur niet boven de 51 graden kwam.....

Dat Suzuki zoiets geproduceerd heeft, dat moet toch tijdens de eerste ritten al opgemerkt zijn door een testrijder? :-k

Gebruikersavatar
Riczun
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 okt 2008, 23:57
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor Riczun » 05 jan 2014, 22:17

Inderdaad vreemd! Ik denk dat Suzuki op een warme dagen getest heeft of veel stationair laten draaien.

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5736
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor Loki » 05 jan 2014, 23:22

Of donders veel gaaaaas :D
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
pilatus
Berichten: 675
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:44

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor pilatus » 05 jan 2014, 23:24

klopt! die van een R is iets beter, maar komt ook amper boven de 80 gragden.

Je moet btw het waterpomphuis van een 98 of later hebben, niet van een R die heeft twee aansluitingen (2e voor de oliekoeler)
Afbeelding

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor coen » 10 jan 2014, 16:39

Ik heb een SV1000s thermostaat geplaatst, stond 88graden ingestanst.
Heb hem gechecked in de keuken en volgens mij ging hijopen op 91 graden.

Vandaag 10 januari 2014 testrit gedaan, en bij deze "wintertemperaturen" kwam hij bij het rijden niet
hoger dan 75 graden.
Met de originele kwam ik niet hoger dan 65 graden.

Dus 10 graden gewonnen, zeker de verplaatsing van de temp-sensor is realistischer!

Gebruikersavatar
finally
Moderator
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor finally » 10 jan 2014, 16:50

dat zit wel snor dan.. als het buiten zo'n 20 tot 30 graden is zal je temp mooi boven de 80 zitten..

Ik heb een 99 S die komt met dit weer ook niet boven de 80. zomers wel

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor coen » 11 jan 2014, 22:34

Gelukkig, ik kan weer rustig slapen! \:D/

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor coen » 12 jan 2014, 11:27

Paroxysm schreef:Kan iemand mij vertellen of de TLS van na 97 (of een 97er die omgebouwd is) een thermostaat heeft die schommelt tussen 78 en 82 graden?

Ik heb begrepen dat de ECU dan telkens schakelt tussen de choke mapping en de "normale" mapping?

Een DL1000 thermostaat gaat tot 87 graden naar wat ik begijp?



Net even de bon bekeken. De SV2005 thermostaat kostte 30,- (incl tempsensor, 2kleine koelslangetjes naar de cylinders en 1 bypass-slang)

bikerdevil
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 okt 2006, 18:44

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor bikerdevil » 08 jun 2014, 12:20

Bij mijn 97er heb ik de orginele delen gebruikt voor de modificatie.
Thermostaathuis sv100 17662-02F11-
waterpomphuis sv 1000 1741002F30
stukje bypass slang van thermostaat huis en waterpomp huis.

Alles Besteld bij Roadrunner motoren in Velp (gld) was nog goedkoper dan csml

Thermostaat zou bij alle S een 82er moeten zijn.

Ik zit zelf eraan te denken om een thermostaat te zoeken met een hogere openings temperatuur... t zakt nog wel s naar de 78graadjes

Gebruikersavatar
tlh
Berichten: 332
Lid geworden op: 05 mei 2006, 20:14
Locatie: Arnhem

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor tlh » 08 jun 2014, 15:27

bikeroffice.de verkoopt een complete set met alles wat je nodig hebt.
Het verhaal is dat het motormanagement zo is ontworpen dat de motor koel draaide voor maximale prestaties (inzicht van de midden jaren 90). Bewust dus.
Deze afstelling leidt tot olieverdunning door benzine, wat uiteindelijk weer leidt tot slechte smering.
kenmerkend is een hoog verbruik en lage motor temperatuur.
1997 TLs since 1998

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2016, 16:48

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor SanderZ » 04 nov 2016, 12:58

Medeforumers, heb in de planning ook het omsteken van een thermostaat van een SV1000 staan.
Maar mij is nu niet duidelijk, waarom een hoop mensen de thermostaat verplaatsen en een T stuk met By-pass aanpassen.
de thermostaat bepaalt toch uiteindelijk de openingstemperatuur ?
Dus als de thermostaat pas bij 82 graden volledig opent, regelt hij hier toch op af ??

Wie kan mij informeren over het hoe en waarom ??

bedankt alvast !?! =D>

Gebruikersavatar
Mike88
Berichten: 416
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:56
Locatie: ASSEN

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor Mike88 » 04 nov 2016, 16:54

Heb de mod zelf ook gedaan, de thermostaat blijft voor zover ik weet gewoon zitten maar de thermometer / sensor waar de ECU z'n informatie van krijgt wordt vaak verplaatst. Ipv links in de radiator (veel rijwind =koud) zit ie dan in de thermostaat (warm) van t nieuwere type geplaatst, zo krijgt ie een reëlere temperatuur door en schakelt de ECU door uit z'n koude <80°C map, lees choke modus, over naar z'n warme map.
Ik heb ook het nieuwe type 98+ waterpomp deksel met 'tuitje' gemonteerd, die creëert weer een koelvloeistof (kv) flow tussen thermostaat en de grote dikke zwarte retour slang waar je afgekoelde kv het blok weer in gaat. En als ik me niet vergis betekent dit dat t geheel wat sneller op bedrijfstemperatuur komt.
Staan zat stukjes hierover op t forum even zoeken en je bent zo n stuk wijzer.
Mike
EVIL TWIN SUPERBIKE

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5736
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Thermostaathuis modificatie TLS

Berichtdoor Loki » 13 nov 2016, 08:18

What he ^said. Het kleine gaatje in de (koude, gesloten) thermostaat zorgt kennelijk voor te weinig flow, vandaar de bypass tussen thermostaathuis en de zuig van de pomp. De sensor zit dichter bij de bron en voor de thermostaat, voor een reëlere waarde.
The coolest car alarm tester by far - TL1000


Terug naar “TL Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten