Brandstofpomp repareren

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
Blurky

Brandstofpomp repareren

Berichtdoor Blurky » 18 sep 2016, 19:00

Vandaag bezig geweest om m'n Tl weer in elkaar te schroeven en zo kwam ik ook bij de tank en brandstofpomp, voordat de tank erop ging toch maar even testen of de pomp nog werkte... niet dus.
Geprobeerd met spanning van de accu erop, blauw = plus, zwart = min, werkte de pomp nog niet maar werd wel warm... pompje dus vast.
Nu die het toch al niet deed en ik op zondag geen andere pomp kon regelen toch ff proberen om hem open te maken en te kijken hoe of wat:

Op de foto's zit de pomp alweer gemonteerd, helaas geen fotos gemaakt tijdens het repareren.
De pomp is heel makkelijk uit de houder te halen door de slangklem los te halen en de pomp uit de rubberen houder te halen, daarna het moertje van de plusdraad en kruiskopschroefje van de min loshalen, nu heb je de pomp helemaal los.
Pak een waterpomptang en haal voorzichtig het klemmetje van het filter los, niet te hard knijpen anders is die verrot, daarna haal je het filter zo los.
Hierna pak je een platte schroevendraaier en vouw je het randje van de pomp rondom naar buiten, zie foto.

Afbeelding

Daarna kan je het gedeelte wat erin zit loshalen (even wrikken met een waterpomptang) en haal het eruit.
Daaronder zit een rond zwart plaatje met tandjes, deze kan je ook loshalen.

Maak nu alles goed schoon, ik heb remreiniger gebruikt, werkte goed, ook IN de pomp schoonspuiten.
Als alles meezit kan je nu het asje in het midden waar het zwarte plaatje op zit ronddraaien, zo niet moet je de pomp verder uit elkaar halen, dit was bij mij niet nodig dus vandaar ook geen verdere uitleg hierover.

Zet nu alles in omgekeerde volgorde in elkaar.

Druk het zwarte plaatje weer terug op de as, tandjes naar buiten gericht, daarna het deel wat je met de waterpomptang eruit gewrikt hebt past maar op 1 manier terug, als je goed kijkt zit er een uitsparing en een nokje die in elkaar passen.
Vouw de randjes rondom weer terug met de waterpomptang.
Vervolgens pak je een accu en zet je de draden op de polen, blauw op + en zwart op -, gaat de pomp draaien is het gelukt!

Je kan nu ook eventueel een bakje benzine pakken en de pomp erin hangen, draden aansluiten op de accu en kijken of die pompt.
LET OP DAT JE GEEN VONKEN TREKT OP DE ACCU ICM DE BENZINE, EN LET OP DAT JE NIET BOVEN DE POMP HANGT MET JE GEZICHT, HIJ SPUIT DE BENZINE ZO'N 30 CM HOOG 8)

Als alles werkt bouw je de pomp verder in elkaar, nieuwe pakking op de tank is wel aan te raden, zie andere topics hoe dat moet.

Afbeelding
Wie later remt.....is langer snel.

Loki
Contacteer:

Re: Brandstofpomp repareren

Berichtdoor Loki » 18 sep 2016, 23:25

Resultaat! Gaf het testen een indicatie van de opbrengst?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 19 sep 2016, 00:18

Ja 30 cm :lol:

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 19 sep 2016, 08:14

TLRTwins schreef:Ja 30 cm :lol:

:lol: =D>
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 19 sep 2016, 21:51

:p

Blurky

Berichtdoor Blurky » 21 sep 2016, 20:14

Ik was wel zo slim een lege colafles over de uitgang van de pomp te houden, zodat ik de straal niet in m'n gier kreeg :lol:
Inmiddels staat de tl weer helemaal in elkaar (na 4 jaar) en rijdt met de gerepareerde pomp dikke prima 8)
Wie later remt.....is langer snel.

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 22 sep 2016, 22:01

=D>

Leest Marc ook mee, meestal heeft die zulke oplossingen!

Terug naar “How To's”