[HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
Gebruikersavatar
Andrew82
Berichten: 1153
Lid geworden op: 17 aug 2010, 22:45
Locatie: Den Haag

[HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor Andrew82 » 17 feb 2016, 09:50

Onlangs heb ik aan mijn TL een ombouw gedaan naar GSX-R1000 K4 voorvork. Hierbij hiervan de how-to voor het nageslacht ;)

Deze ombouw is met enige sleutelervaring en een redelijk gevulde gereedschapskist vrij makkelijk te doen.
Er zijn legio mogelijkheden aan vorken, hiervoor heb je dan wel verschillende spacers en shims nodig. Hiervoor kun je onderstaande maat- en materiaal-tabel gebruiken. De materialen zijn evt te bestellen op TLplanet.com bij Sam maar kan je natuurlijk ook bij de meest dichtstbijzijnde draaier laten maken.

Ook heb ik voor montage de K4 poten laten servicen (olie en keeringen speciaal voor de Diamond Like Coating) en een sterkere veer laten plaatsen omdat de TL toch best zwaar is op de kop.

Benodigdheden:
-Donor voorvork
-Donor remklauwen
-Spacers remschijven 2.5mm
-Spacers remklauwen 10mm
-Shims onderste kroonplaat 0.5mm
-Langere remklauwbouten 10x70x1.25
-Remblokken
-Nieuwe ringetjes tbv banjobouten
-Ombouw sheets
-Gereedschap
-Paddockstand voorzijde
-Optioneel; Passend voorspatbord K4
-Optioneel; Werkplaatshandboek

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kroonplaat
Zorg dat je kunt zien wat je aan het doen bent, dwz strip de voorkant van alles wat in de weg zit zoals kuipwerk enz.

Niet alle poten hebben dezelfde lengte, let daarom op met het bepalen van je doorsteek in de bovenste kroonplaat. Zie tabel bij "Fork length from CL spindle to top of Fork Cap". In dit geval zijn de K4 poten 12mm korter dan de standaard TLS poten, ik had met mijn oude poten al een doorsteek van 10mm, ik heb de K4 poten gelijk gemonteerd aan de bovenste kroonplaat dus dat houdt in dat ik nu 12mm (+2mm) doorsteek heb ten opzichte van standaard montage.

Omdat de poten niet hetzelfde zijn qua diameter tpv de onderste kroonplaat (zie tabel “triple clamp bottom fork diameter”), heb je hiervoor shims nodig. De TL heeft een diameter van (boven/onder) 50/55mm, de K4 50/54mm. Je moet dus een ring hebben van 0.5mm dik, die je rondom je poten in de onderste kroonplaat schuift. Zet na montage alles vast conform voorgeschreven aanhaalmomenten.

Afbeelding

Remklauwen:
In de tabel “brake disk diameter” zie je dat de TL 320mm schijven heeft, t.o.v. een K4 met 298mm. De schijven zijn dus groter, en zul je de klauw t.o.v. je poot naar buiten moeten brengen met spacers van 10mm. Ook zie je in de tabel of je "Plain" of "Shouldered" spacers nodig hebt. Dit ligt aan het type poten dat je hebt gekozen.

Ook staan bij de K4 poten de remklauwen meer naar buiten tov de standaard poten. Dit kun je in de tabel zien onder "Wheel Hub disc mounting faces appart". Om te zorgen dat je remschijven weer netjes in het midden van de remklauwen uitkomen heb je dus spacers nodig. Hiervoor heb ik spacers van 2,5mm laten maken. Deze plaats je op je velgen onder de remschijven. Vergeet niet de remschijfbouten te borgen met Loctite!
Let op het gebruik van nieuwe ringetjes bij het monteren van de banjobouten in de remklauwen.

Tevens heb je, door het gebruik van de spacers van 10mm, langere bouten (10x70x1.25) nodig om de remklauwen vast te zetten op de poten. Hiervoor heb ik bouten besteld die gebruikt worden op een GSX-R1000 K7 omdat daar de remklauwen hoger zijn dan voorgaande modeljaren. Vergeet dit niet!!

Afbeelding
Afbeelding

As:
In dit geval kan de originele as van de TL gebruikt worden. Bij een keuze voor een andere donorvork kan het zijn dat de as ook aangepast moet worden.

Spatbord:
In dit geval zijn er twee keuzes vwb het spatbord.
Of je schaft een K4 spatbord aan of je kan twee beugeltjes fabriceren voor de achterste spatbordophanging.

Afbeelding
Afbeelding

Succes!
Laatst gewijzigd door Andrew82 op 18 feb 2016, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 358
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor tsjoe007 » 17 feb 2016, 21:12

Schitterende How-To !! =D>
Thnx

Groeten

Gebruikersavatar
Mike88
Berichten: 416
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:56
Locatie: ASSEN

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor Mike88 » 18 feb 2016, 09:43

Goed weergegeven =D>
EVIL TWIN SUPERBIKE

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4311
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor pedrodetski » 18 feb 2016, 10:33

Afbeelding

:lol:
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Gebruikersavatar
Andrew82
Berichten: 1153
Lid geworden op: 17 aug 2010, 22:45
Locatie: Den Haag

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor Andrew82 » 18 feb 2016, 13:50

:lol: :lol:

Thnx all!

Gebruikersavatar
pilatus
Berichten: 675
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:44

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor pilatus » 18 feb 2016, 20:24

Heel fijn! =D>
Afbeelding

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor coen » 22 feb 2016, 21:18

Wow! Wat een chique voorpoten!!!
Echt gaaf, bedankt voor een goed beeld!

Nageslacht is blij \:D/

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5723
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor Loki » 23 feb 2016, 19:06

Voor de mierenneukers onder ons, de bovenste bevestigingspunten voor het spatbord staan schuin omhoog. Met wat preciesie kan er in geboord en getapt worden. Het spatbord gaat dan wat naar achteren/beneden en sluit iets mooier aan.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Andrew82
Berichten: 1153
Lid geworden op: 17 aug 2010, 22:45
Locatie: Den Haag

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor Andrew82 » 24 feb 2016, 08:56

Loki schreef:Voor de mierenneukers onder ons, de bovenste bevestigingspunten voor het spatbord staan schuin omhoog. Met wat preciesie kan er in geboord en getapt worden. Het spatbord gaat dan wat naar achteren/beneden en sluit iets mooier aan.


Of, een beugeltje maken tussen het bovenste en onderste ophangpunt en daar een gaatje in boren op de juiste hoogte. Dan hoef je ook niet in de poten te boren :)

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5723
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor Loki » 24 feb 2016, 20:55

Met een TL spatbord lukt dat vast ook wel ja. Het onderste bev. punt in combinatie met een Duc spatbord gaat niet..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor coen » 13 mar 2016, 23:12

Hoe kom je aan al die spacers? Zijn die ergens te bestellen? Of is er een kundig iemand die dit uit kan voeren?

Gebruikersavatar
Andrew82
Berichten: 1153
Lid geworden op: 17 aug 2010, 22:45
Locatie: Den Haag

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor Andrew82 » 14 mar 2016, 08:16

Voor de onderste triple shims heb ik een plaatje allu bij Hornbach gehaald en op maat gemaakt.
De remklauw spacers komen van Fikser en de remschijf spacers had ik al ergens op de kop getikt.

Let goed op het schema wat je nodig hebt! :!:

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor coen » 14 mar 2016, 20:35

Check, handige jongens hoor!

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4311
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [HOW-TO] Voorvork GSX-R1000 K4 ombouw

Berichtdoor pedrodetski » 14 mar 2016, 21:49

Jup, custom draai- en freeswerk moet je bij Fikser zijn!
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop


Terug naar “How To's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast