Opblinken einddempers

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
DenisTLR

Opblinken einddempers

Berichtdoor DenisTLR » 30 dec 2015, 13:56

Hello iedereen, ben nieuw hier en heb me onder andere geregistreerd daar iedereen hier wel over iets raad heeft of info kan uitwisselen :)

Heb dus net m'n eerste TLR in bezit en nog voor ik er echt mee zal rijden (moet nog ingeschreven worden ed.) ga ik m terug zoveel als mogelijk mooi maken.

Nu zitten er viper einddempers op (I know, niet de beste dempers die er zijn maar ze zaten er op gemonteerd dus ik ga er wel eventjes mee doen eerst)
Deze waren echter helemaal dof geworden. Heb er al een aantal uren op zitten poetsen met onderstaand product en resultaat maar er blijven zo een heleboel plekjes op zitten. Alsof allemaal druppeltjes plekken. Zie foto's , hopelijk is het duidelijk. Ik heb er dus al op zitten polijsten met mothers polish en een poliermachine met zachte doek en ze blinken al veel harder dan ervoor maar de plekjes blijven.

Weet iemand hier raad mee? Weet iemand ook of deze gewoon inox zijn of titanium of nog iets anders??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dvis

Re: Opblinken einddempers

Berichtdoor Dvis » 30 dec 2015, 15:28

Ik doe het met een vaste polijstapparaat met zo'n polijstblok.

Want je krijgt het niet met de hand der uit volgens mij...
Grtsz Dvis :D

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 30 dec 2015, 16:05

Sowieso met een polijst apparaat. Als de onregelmatigheden te diep zijn dan zal je het oppervlak eerst moeten schuren (van grof naar fijn) en daarna polijsten. Ze zullen er dan weer als nieuw uit komen!
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 30 dec 2015, 17:02

Het zou natuurlijk ook aan de kwaliteit vd chroomlaag kunnen liggen ... Dat krijg je er dan nooit uit en het enige wat je dan kan doen is ze mooi mat schuren met enkele mooie chroom accenten. DAM heeft zo'n voorbeeld in zijn collectie en dat valt best mee. Succes !

Groeten

DenisTLR

Berichtdoor DenisTLR » 30 dec 2015, 18:25

tsjoe007 schreef:Het zou natuurlijk ook aan de kwaliteit vd chroomlaag kunnen liggen ... Dat krijg je er dan nooit uit en het enige wat je dan kan doen is ze mooi mat schuren met enkele mooie chroom accenten. DAM heeft zo'n voorbeeld in zijn collectie en dat valt best mee. Succes !

Groeten

Dus materiaal is verchroomd staal en geen inox of titanium? Of zit ik hier helemaal verkeerd te denken?

Liefst van al heb ik ze gewoon terug volledig blinkend uiteraard dus dit zal ik wel als "last resort" houden. Maar toch bedankt voor de tip!

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 30 dec 2015, 18:29

Zulke dempers zie je bijna nooit verchroomd. Denk dan ook niet dat deze verchroomd zijn.
Zullen gewoon stainless zijn of alu. Titanium heeft een andere kleur dat sowieso.
Ik denk dat het alu hulzen zijn, RVS zal niet zo snel aangetast worden zoals ze er nu uitzien.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop

DenisTLR

Berichtdoor DenisTLR » 30 dec 2015, 18:59

pedrodetski schreef:Sowieso met een polijst apparaat. Als de onregelmatigheden te diep zijn dan zal je het oppervlak eerst moeten schuren (van grof naar fijn) en daarna polijsten. Ze zullen er dan weer als nieuw uit komen!

Maar daar heb ik het dus mee gedaan he, polijst machine (idem foto hieronder) en het mothers product...
Van het schuren van grof naar fijn heb ik wel wat schrik moet ik toegeven, schrik om aan het eind gewoon een demper vol zichtbare krassen te hebben. :cry:

Ofwel moet ik met dezelfde machine maar een andere/betere/grovere polijstpasta proberen?

Afbeelding

DenisTLR

Berichtdoor DenisTLR » 30 dec 2015, 19:08

pedrodetski schreef:Zulke dempers zie je bijna nooit verchroomd. Denk dan ook niet dat deze verchroomd zijn.
Zullen gewoon stainless zijn of alu. Titanium heeft een andere kleur dat sowieso.
Ik denk dat het alu hulzen zijn, RVS zal niet zo snel aangetast worden zoals ze er nu uitzien.

Inderdaad, net even gegoogled en de viper dempers hebben een rvs binnenwerk en alu buitenschaal. Het is dus gepolijst aluminium...
Zal eens zoeken naar een polijstpasta speciaal voor alu... Hoewel dat van mothers eigenlijk al vrij specifiek voor alu was :-s

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 30 dec 2015, 19:24

Als de pasta geschikt is voor alu dan moet het goed zijn.
De afbeelding die je laat zien is geen polijst machine maar een poets machine. Dat is een groot verschil.
Google ff naar hoe te polijsten van alu. Vooral de voorbewerking is erg belangrijk, vandaar dat ik over schuren begon. Als je met een fijn schuurpapiertje de oneffenheden eruit schuurt en dan nog met watwrproof schuurt dan zie je na het polijsten echt geen krassen meer hoor. ;)

Afbeelding

Pedro's Speedshop

DenisTLR

Berichtdoor DenisTLR » 30 dec 2015, 20:12

Ok, zal me er nog wat verder in verdiepen :)

De winter zal uiteindelijk toch binnenkort echt doorbreken dus heb nog wel wat tijd :lol:

Many thanks!
Als ik er toe gekomen ben post ik nog wel wat!!

Grtz

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 30 dec 2015, 23:15

Wat peter aangeeft, eigenlijk zou je om het jezelf makkelijker te maken beter een polijstmachine met twee wielen moeten aanschaffen.

Maar je hebt behoorlijk aangetaste dempers, dit is echt wel een klus voor je die als nieuw hebt..

Is het onderdeel van de hobby het netjes te krijgen dan is het zware maar best bevredigende klus als het weer als nieuw blinkt.

Als je kosten wilt besparen dan miss eerst even goed alles opeen rijtje zetten.

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 31 dec 2015, 11:33

pedrodetski schreef:Als de pasta geschikt is voor alu dan moet het goed zijn.
De afbeelding die je laat zien is geen polijst machine maar een poets machine. Dat is een groot verschil.
.....

Toch noemen ze dat bij BOL.COM wel een polijstmachine :-k
http://www.bol.com/nl/p/powerplus-pow40 ... 025094467/
Geniet nooit met mate

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 31 dec 2015, 13:11

Niet zo maar te zeggen vanaf foto, maar vermoedelijk is het aluminium. De oneffenheden die je nu ziet, waren die al aanwezig voor je begon met polijsten? Lijkt heel erg op iets wat overpolijsten genoemd word. Dit ontstaat door een harde drager voor het polijstmiddel te gebruiken met teveel druk. Als ik dit zo zie zou ik inderdaad gaan schuren. Je hoeft niet zo heel grof te beginnen, erg afhankelijk hoeveel er vanaf moet. Uiteindelijk 1200 gebruiken met een beetje water of wd40. Daarna poets je ze met een doek en eerder getoond poetsmiddel zo met de hand naar glans.
Ik zou zelf de getoonde machine niet meer gebruiken.
Mocht je iemand kennen met een polijstmachine met lappenschijven is dat nog beter natuurlijk of anders een lappenschijfje voor op de boormachine van internet halen.
Hoezo zijwieltjes??

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 31 dec 2015, 13:25

Turbo_Henky schreef:
.....

Polijsten wordt ook vaak poetsen genoemd ;)

Dit is voor het poetsen of polijsten van lak op auto's en dergelijken, grote oppervlakken dus. Dat is een heel ander verhaal dan het poetsen of polijsten van metaal. Het kan er wel mee, alleen de drager (schijf waarmee je poetst) zou je dan moeten veranderen. Drager in combinatie met het polijstmiddel is bij polijsten heel erg belangrijk. Vooral als er nog echt wat van het oppervlak moet worden afgenomen. Beetje oppoetsen naar glans lukt altijd wel.
Nog een groot nadeel van dit apparaat is dat het een ronddraaiende voet is die dus in het centrum van de voet stil staat en aan de buitenzijde als een dolle snelheid heeft. Het beste kun je dus met de rand van de voet werken in dit geval.

Ik polijst beroepsmatig regelmatig matrijzen, je lacht je waarschijnlijk rot als je ziet wat daar allemaal voor nodig is. Meest belangrijke zijn niet de laatste stappen dat het gaat glimmen, maar de voorbewerking dat het oppervlak strak is. Net als met het spuiten van een auto. Als het voorwerk niet goed gedaan is kan de beste spuiter er nog geen knappe kar van maken.
Hoezo zijwieltjes??

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 31 dec 2015, 15:06

Fikser schreef:
Turbo_Henky schreef:
.....

Polijsten wordt ook vaak poetsen genoemd ;)

Dit is voor het poetsen of polijsten van lak op auto's en dergelijken, grote oppervlakken dus. Dat is een heel ander verhaal dan het poetsen of polijsten van metaal. Het kan er wel mee, alleen de drager (schijf waarmee je poetst) zou je dan moeten veranderen. Drager in combinatie met het polijstmiddel is bij polijsten heel erg belangrijk. Vooral als er nog echt wat van het oppervlak moet worden afgenomen. Beetje oppoetsen naar glans lukt altijd wel.
Nog een groot nadeel van dit apparaat is dat het een ronddraaiende voet is die dus in het centrum van de voet stil staat en aan de buitenzijde als een dolle snelheid heeft. Het beste kun je dus met de rand van de voet werken in dit geval.

Ik polijst beroepsmatig regelmatig matrijzen, je lacht je waarschijnlijk rot als je ziet wat daar allemaal voor nodig is. Meest belangrijke zijn niet de laatste stappen dat het gaat glimmen, maar de voorbewerking dat het oppervlak strak is. Net als met het spuiten van een auto. Als het voorwerk niet goed gedaan is kan de beste spuiter er nog geen knappe kar van maken.

=D>

Terug naar “How To's”