En nu ???

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
tsjoe007

En nu ???

Berichtdoor tsjoe007 » 03 aug 2015, 22:02

Voor velen onder jullie misschien een routineklusje, voor mij is het "de eerste keer" :lol:
Ik ben mijn S aan't strippen omdat de 2 ophangpunten van de rotatiedemperbevestiging aan het frame scheurtjes vertonen.
Ik heb met een bekwame TIG lasser afgesproken om hem het naakte frame te bezorgen (samen met de RD om passend te kunnen werken) zodat ie overal makkelijk bij kan om een mooie en sterke las te leggen.
Heb al één en ander gedemonteerd en zo staat ie er nu bij:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen is ook de achterste remklauw + RMC + schetsplaten L & R en de radiator verwijderd. Koelvloeistof en motorolie zijn afgetapt.
RD is verwijderd, de SOAS is nog gemonteerd.
En nu ???
Wat zijn, in juiste volgorde, de volgende stappen die ik moet zetten ?
Eerst achterkant verwijderen (wiel en swingarm) en welke steunen waar ?
Eerst voorkant verwijderen en welke steunen waar ?
Moet ik mij een paddocksteun voor of achter aanschaffen ?
Garagekrik gebruiken ? As-steunen ?
Ik pieker me suf vandaar dat ik me tot jullie richt.
Heb ooit ergens gelezen dat als je uiteindelijk enkel frame en blok overhoud en netjes ondersteund, je na het verwijderen van de motorophangbouten, het frame er zo van boven af kan tillen. Correct ?
Het voordeel van het hele proces is wel dat ik achteraf overal goed bij kan, klepspeling eens kan checken, alles netjes kan poetsen, een hersteld frame heb + de keuze of ik terug de rotatiedemper monteer of voor de Bitubo (of Öhlins,WP,Hyper,Penske,...) oplossing kies.
Maar dat zijn zorgen voor later.
Ik weet dat een aantal onder jullie erg bedreven zijn in montage- en demontagetechnieken dus alle hulp - eventueel met pics - is méér dan welkom !!! =D>
Alvast bedankt heren (dames ook uiteraard ! ;) )

Groeten
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 04 aug 2015, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

finally
Moderator

Re: En nu ???

Berichtdoor finally » 04 aug 2015, 12:01

Hey Walter,

Heb je in je garage de mogelijkheid om iets op te hangen?
Ik hang de motoren altijd op voor en achter en sleutel dan alles eraf.

Heb je de speciale doppen wel om de brug as en jiffy moer enz te demonteren?
Als je ze nodig hebt kun je een gil geven dan mag je ze wel lenen van me.

Oja als je voor een bitubo kiest heb je de ophangpunten van de rotatiedemper niet meer nodig. De bitubo maakt alleen gebruik van de punten waar nu de hulp veer zit.
Scheelt je weer een paar knaken voor laswerk

finally
Moderator

Berichtdoor finally » 04 aug 2015, 12:03

Waar woon je eigenlijk? Als je om de hoek woont kan ik je misschien assisteren..

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 04 aug 2015, 16:01

@finally:
- helaas, geen mogelijkheid om een takel te plaatsen aan plafond. Mogelijkheid is natuurlijk om een verrijdbare takel aan te schaffen maar is slechts eenmalig hopelijk en dus te duur;
- heb net een aanbod voor een 2de handse Bitubo gekregen dus ga ik zeker overnemen; toch wil ik om aangehaalde redenen demontage verderzetten en gelijk las laten leggen;
- ik woon net over de grens in Hoogstraten, 10' van Breda (niet echt om de hoek dus ;) )
Heb net een video gevonden: heb ik het zo goed ?
motorblok ondersteunen, voorvork verwijderen, motorblok losmaken van frame en dan frame+achterwiel+achterbrug in zijn geheel optillen en wegrijden zodat het blok vrij staat ?
Blij met je reactie én aanbod ! :D

Edit: doppen heb ik besteld en ga ik zelf zagen/slijpen ;)
Groeten

finally
Moderator

Berichtdoor finally » 06 aug 2015, 12:30

:lol: nee dat is niet echt om de hoek..

Ja op die manier zou je het kunnen doen inderdaad.
zorg er wel voor dat het blok goed stevig staat! dat lompe ding weegt zo'n 70kg..

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 06 aug 2015, 13:30

Top !

Heb gisteren een paddockstand voor het achterwiel besteld; zodra deze binnen is kan ik verder met de klus.
Overweeg ook om een betonplexplaat te voorzien van (vergrendelbare !) wieltjes, onder het blok te rijden en op te stutten zodat ik ná het verwijderen van het frame het blok de straat op kan rijden om grondig te reinigen.
Zal wel lukken maar gezien het gewicht is éérst ffe nadenken en info aan anderen vragen wel aangewezen.
Thnx voor de feedback ! ;)

EDIT: speciale doppen zijn al gemaakt :)

Groeten

steve1964

Berichtdoor steve1964 » 07 aug 2015, 08:56

de Bitubo komt van Henk(Finally), he is the guy to go to for advice [-o<

Monster900
Contacteer:

Berichtdoor Monster900 » 26 aug 2015, 21:21

Om het blok en het frame van elkaar te scheiden, moet je alle bouten die door het blok lopen, en het blok aan het frame vasthouden, er uit draaien, behalve de achterste (het kortste tegen de achterbrug). Dan laat je het blok voorover kantelen om zo het korte stukje uitlaat van de achterste cilinder te kunnen verwijderen, en dan kan de laatste bout er ook uit. Ik gebruikte een rolkrik om het blok te ondersteunen, terwijl de achterbrug op een paddockstand stond. Om te kantelen de krik gewoon laten zakken, dan heb je er controle over, en als hij helemaal los is, hou je hem recht op de krik, en kun je die er normaal onderuit rijden met het blok er op.

Is al een tijdje geleden dat ik dat nog vaak deed, maar dat kan ik me nog goed herinneren (van de winter ga ik weer proberen 3 '97-ers in orde te krijgen :D )
Afbeelding

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 26 aug 2015, 22:01

Thnx voor de feedback iedereen !
Ondertussen ligt het blok er al bijna 14 dagen onderuit : frame ter hoogte van de achterbrug omhoog gezet met autokrik, dan het blok ondersteund met pasblokjes op een betonplexplaatje op wieltjes (blokkeerbaar !), achterbrug gedemonteerd, voorpartij integraal verwijderd, blok losgemaakt van het frame, kabelboom verwijderd en het frame gewoon over het blok getild.
Worked like a charm !
En je hebt er géén extra paar handen voor nodig. [-X
Montage gaat in omgekeerde zin.
Heb net vernomen dat na het weekend mijn frame klaar is \:D/
Ga tijdens de montage eens proberen om er gelijk een timelapse van te maken. ;)

Enkele pics :

Afbeelding

Na een beurtje "Dasty" :

Afbeelding

Vóór de laswerken :

Afbeelding

Wordt vervolgd ...

Groeten

Monster900
Contacteer:

Berichtdoor Monster900 » 26 aug 2015, 22:38

Dasty, en daardoor ook Wibra, RULZ!

Alleen opletten dat het bvb via de duwstift van je koppeling niet in het blok loopt, of je kunt je blok verschillende malen spoelen, want Dasty heeft een sterk ontvettend effect!

Succes ermee!
Moest je ooit hulp nodig hebben, ik kom al eens in Kalmthout, dat is relatief kortbij ;-)
Afbeelding

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 26 aug 2015, 22:43

Thnx voor het aanbod ! :D

Groeten

Terug naar “How To's”