wiellagers

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
deca 1000

wiellagers

Berichtdoor deca 1000 » 16 feb 2015, 13:47

Hallo Allemaal.

Ik ben van plan om mijn wielen te laten coaten.
Nu heb ik het achterwiel eruit, maar nu moet ik de lagers verwijderen.
Wie kan mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen?

pedrodetski
Moderator

Re: wiellagers

Berichtdoor pedrodetski » 16 feb 2015, 14:09

Allereerst, welkom!
Lagers verwijderen ga je een heel eind komen met een hamer en de juiste doorslag bijvoorbeeld.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

deca 1000

Berichtdoor deca 1000 » 16 feb 2015, 14:14

Dat geloof ik graag. Maar er zit een bus in en volgens mij gaat mij dit met een doorslag niet lukken.
Ik kan er niet bij. of zijn de lagers vanaf een kant er in gemonteerd.

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 16 feb 2015, 14:22

deca 1000 schreef:Dat geloof ik graag. Maar er zit een bus in en volgens mij gaat mij dit met een doorslag niet lukken.
Ik kan er niet bij. of zijn de lagers vanaf een kant er in gemonteerd.

Die bus kan je aan een kant iets opzij duwen. Daar zit de truc in. ;)

EDIT:

Even een picaatje van Marc gepikt, dan zie je wat ik bedoel (is alleen van het voorwiel, maar hetzelfde systeem achter).

Afbeelding
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

deca 1000

Berichtdoor deca 1000 » 16 feb 2015, 14:29

Oke. Nou ga het straks wel even proberen. bedankt.

deca 1000

Berichtdoor deca 1000 » 18 feb 2015, 17:37

Hallo
Nou het is gelukt hoor. Ze zijn eruit.
Nu moeten ze nog worden gecoat.
Hebben jullie nog tips voor het afdekken van de binnenkant waar het lager weer in komt?

finally
Moderator

Berichtdoor finally » 18 feb 2015, 18:21

2 ronde metalen plaatjes op de juiste diameter en een draadeind met 2 moeren en je bent er..

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 18 feb 2015, 19:00

Ik heb mijn coater gezegd dat hij ze schoon moest houden ivm lagerpassing

Pedro's Speedshop

Riczun
Contacteer:

Berichtdoor Riczun » 19 feb 2015, 11:31

Ik heb ook onlangs velgen zwart laten coaten en hun hebben de lagerpassing voor mij afgeplakt.

Ook het remschijfvlak niet mee coaten had ik gevraagd, maar hadden ze toch gedaan. :cry:
Zij deden het altijd voor de BMW dealer vertelden ze en nog nooit klachten gehad....

Hmm nouja, ik heb het uiteindelijk toch eraf gehaald, dus was weer een avondje zoet :lol:

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 28 mei 2015, 22:56

pedrodetski schreef:Allereerst, welkom!
Lagers verwijderen ga je een heel eind komen met een hamer en de juiste doorslag bijvoorbeeld.

Ik wiel ook mijn wiellagers vervangen, maar ik weet niet hoe ik de lagers eruit moet krijgen. De bus tussen de lagers heeft een kleinere diameter dan het lager, als ik de bus aan de kant schuif, valt die nog steeds niet aan 1 kant "achter" het lager. Ik kan dus niet iets tegen de binnenkant van de lager aan zetten om het eruit te tikken.
Ik dacht zelf dat dat wel zou kunnen en dan met een schroevendraaier en een hamer het lager eruit tikken. Maar Pedrodeksi noemt een "doorslag". wat is dat voor een ding en hoe ziet dat eruit. Google is niet erg verhelderend daarin.
Geniet nooit met mate

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 29 mei 2015, 09:23

Turbo_Henky schreef:

Ik wiel ook mijn wiellagers vervangen, maar ik weet niet hoe ik de lagers eruit moet krijgen. De bus tussen de lagers heeft een kleinere diameter dan het lager, als ik de bus aan de kant schuif, valt die nog steeds niet aan 1 kant "achter" het lager. Ik kan dus niet iets tegen de binnenkant van de lager aan zetten om het eruit te tikken.
Ik dacht zelf dat dat wel zou kunnen en dan met een schroevendraaier en een hamer het lager eruit tikken. Maar Pedrodeksi noemt een "doorslag". wat is dat voor een ding en hoe ziet dat eruit. Google is niet erg verhelderend daarin.

De methode die je beschrijft is juist hoor Henk. Je moet alleen de bus tussen de lagers iets verder opzij duwen, soms gaat dat wat lastiger.
Ik gebruikte een lange staaf ijzer hiervoor (wring ijzer) maar iets anders kan ook natuurlijk zolang je er maar een beetje mee kan wrikken.
Een doorslag is eigenlijk niet meer dan een staaf ijzer (in vele maten en vormen verkrijgbaar) waarmee je bijvoorbeeld een pen ergens doorheen kan slaan.

Dit is een voorbeeld van zo een doorslag setje.

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Thomas

Berichtdoor Thomas » 29 mei 2015, 12:36

pedrodetski schreef:
Turbo_Henky schreef:

De methode die je beschrijft is juist hoor Henk. Je moet alleen de bus tussen de lagers iets verder opzij duwen, soms gaat dat wat lastiger.
Ik gebruikte een lange staaf ijzer hiervoor (wring ijzer) maar iets anders kan ook natuurlijk zolang je er maar een beetje mee kan wrikken.
Een doorslag is eigenlijk niet meer dan een staaf ijzer (in vele maten en vormen verkrijgbaar) waarmee je bijvoorbeeld een pen ergens doorheen kan slaan.

Dit is een voorbeeld van zo een doorslag setje.

Afbeelding

Ook wel drevels genoemd :D

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 29 mei 2015, 13:49

Thomas schreef:

:lol: Idd wijsneus.... ;)

Pedro's Speedshop

Thomas

Berichtdoor Thomas » 29 mei 2015, 14:31

pedrodetski schreef:
Thomas schreef:

:lol: Idd wijsneus.... ;)

:oops: ;)

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 29 mei 2015, 22:24

Thomas schreef:Ook wel drevels genoemd :D

Oh, drevels ken ik wel, maar van "doorslag" had ik nog nooit gehoord.
Geniet nooit met mate

Terug naar “How To's”