Charging mod TLS/TLR

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
Gebruikersavatar
finally
Moderator
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor finally » 02 nov 2012, 14:17

Ik leg ff uit hoe ik het zou doen.

dit is het schema wat ik gemaakt heb. voor S en R gelijk alleen de kabellengte verschilt tussen S en R

Afbeelding


Je zoekt de stekker op die van de spanningsregelaar naar de accu loopt. deze zit nog geen 15cm van de regelaar af.
het is degene met de 2 zwarte en 2 rode draden.

deze:
Afbeelding
jullie zullen wel denken: ja maar dat zijn gele stekkers.. klopt maar ik heb alles in 4mm2 uitgevoerd omdat ik dat nog had liggen.

Je haalt de stekker los en plakt de uitgaande stekker naar de kabelboom af. deze word niet meer gebruikt.

zo:
Afbeelding

begin met de + dat is het meeste werk. zoals in het schema staat moet je alle 4 de draden van de stekker gebruiken ( 2x + en 2x - )

je gaat van daaruit met 2 rode draden naar je zekeringhouder aan de ene kant knijp je 2 x blauwe schuifstekker voor op de spanningsregelaar en aan de andere kant 1x gele schuifstekker voor op de zekeringhouder. dus de 2 draden in 1 gele stekker. en ja dat past prima
2 aparte zekeringhouders is geen optie.. lang electrisch gebabbel maar dat werkt niet. iets met weerstand enz enz.....

De lengte van deze draden is aan jou. het is maar net waar je de zekeringhouder wilt plaatsen op je fiets.
Houd de afstand tussen de spanningsregelaar en de zekeringhouder wel zo kort mogelijk.
probeer ook de draden die samen dezelfde functie hebben precies evenlang te houden.
anders gaat de stroom lopen door de kortste draad waardoor je dus weer meer weerstand krijgt.

Afbeelding

vanaf de zekeringhouder ga je weer met 2 x rode draad naar je accu. ook deze draden moeten met z'n 2en in 1 gele kabelschoen.
Aan de ene kant een gele schuifstekker aan de andere kant een gele met een 6mm oogje voor op de accu.
ik hoor jullie denken: dat kan dan toch ook met 1 draad? ja dat kan maar met 1 x 2,5mm2 heb je weer verlies door de weerstand en als je daar apart 4mm2 voor moet kopen dan kost je dat weer extra. je hebt genoeg 2,5mm2 om het zo uit te voeren.

Dat was de + kant..

De min- :

heel simpel. van de spanningsregelaar rechtstreeks naar de - van de accu. zonder zekeringhouder (het is immers massa)
je bepaald de lengte naar mate van jouw route en knipt deze 2 x af in het zwart.

aan de ene kant knijp je aan elk van de draden een blauwe 2,5mm2 schuifstekker aan de andere kant doe je de 2 draden in een 4mm2 stekker met 6mm oog. dan is je - ook klaar!

note: bekabel eerst alles voordat je het aansluit pas als je alles klaar hebt moet je de boel aansluiten. (voorkomt vonken trekken :lol: )
note 2: zorg dat er een geisoleerde afscheiding is in de stekker van de spanningsregelaar om kortsluiting te voorkomen!
zoals dit:
Afbeelding

benodigde materialen:

2,5mm2 rode draad lengte kun je zelf bepalen
http://www.rdae.nl/draad-25-mm2-p-54.html

2,5mm2 zwarte draad lengte kun je zelf bepalen
http://www.rdae.nl/draad-25-mm2-p-54.html

2,5mm2 blauwe schuifstekker 6,3mm breed 4x
http://www.rdae.nl/kabelschoenen-div/ge ... 209z--10st

4mm2 gele schuifstekker 6.3mm breed 2x
http://www.rdae.nl/kabelschoenen-div/ge ... 308z--10st

4mm2 gele stekker met 6mm gat voor op de accu 2x
http://www.rdae.nl/kabelschoenen-div/ge ... 676z--10st

steekzekeringhouder met 6,3 mm aansluitingen 1x
http://www.rdae.nl/steekzekeringhouder- ... p-287.html

steekzekering 30A 1x
http://www.rdae.nl/steekzekering-30a10- ... p-393.html

rolletje pvc tape 1x

ty-raps zelf bepalen ?x

kabelschoentang 1x (kopen of lenen)
http://www.rh-tronics.nl/a-8493944/gere ... er-cutter/ de goedkope
http://www.gereedschaptekoop.nl/handger ... tang-profi de profi tang

Ik heb rick donkers z'n webshop als voorbeeld genomen maar je kunt het uiteraard ook ergens anders bestellen.
Of bij een automaterialen zaak binnen stappen zoals brezan.
koop niet zo'n standaard habbie babbie setje bij een bouwmarkt. die kabelschoenen zijn helemaal k*t en gaan snel los/stuk!!

oja.....

van:
Afbeelding

naar:
Afbeelding

Bij stationair toerental. 1.11V winst :D

Iemand had het over een originele suzuki stekker voor op de spanningsregelaar aan te sluiten.
Die zijn vast wel te vinden maar ik vond het niet nuttig.. dit werkt prima en zit al bijna 2 jaar zo op mijn Sje.
het is aan jullie wat je liever hebt.. let op: voor zo'n stekker heb je weer een aparte tang nodig..

Hoop dat jullie er zo uitkomen!

zo niet, spuug maar iets in dit topic of op m'n PB en ik zal proberen je zsm te woord te staan.

Gebruikersavatar
Cubic Rules
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 sep 2007, 22:30

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor Cubic Rules » 02 nov 2012, 15:37

Goede howto kerel! Mocht je nog eens in de buurt zijn mag je het meteen ff voor me uitvoeren :) Versnaperingen zorg ik voor en die SV sleutel krijg je ook nog steeds van me :D Wat ik me alleen wel altijd afvraag is hoe de accu omgaat met die hogere laadstroom. Ik dacht namelijk dat 13.8 het maximum was waarop je mag laden.
XL600R XJR1200 XL500S XJR1300SP XT600E FJ600 TL1000S'99 R100GS/PD TL1000S'97 SV650N GS1000G GSXR 1100W DR650RSE Gorilla125 TL1000R GS450L Bandit-1127 Cagiva V-Raptor XJ650 GSX1100G KLX650C SV1000S DR750S VTR1000F 600SS FZS1000 NTV650 GSX750E DR800 SV1000S

Gebruikersavatar
finally
Moderator
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor finally » 02 nov 2012, 16:26

Dat kan geregeld worden makker!

Ik ben eigenlijk geregeld in de buurt.
Bestel/haal de spullen maar en dan kom ik wel eens buurten binnenkort.
Dat word trouwens ook hoog tijd. Long time no see..

De accu kan daar prima mee om gaan. De maximale laadspanning mag namelijk 14,8V zijn..

Minimaal moet het 13,6V zijn om goed bij te kunnen laden.
vandaar dat mijn accu elk jaar dood ging.

Gebruikersavatar
finally
Moderator
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor finally » 15 dec 2012, 21:18

Zijn er inmiddels mensen die dit uitgevoerd hebben?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar..

Gebruikersavatar
Flip
Berichten: 1676
Lid geworden op: 22 aug 2010, 10:48
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor Flip » 15 dec 2012, 21:29

finally schreef:Zijn er inmiddels mensen die dit uitgevoerd hebben?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar..


Ik nog niet. Zelfs nog niet besteld :-" Hoop na de kerstvakantie bezig te gaan.

Gebruikersavatar
MalukuMiel
Berichten: 868
Lid geworden op: 02 mei 2011, 00:10
Locatie: Den Haag = Zoetermeer geworden

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor MalukuMiel » 16 dec 2012, 09:42

In de kerstvakantie gaat ik ook beginnen
Afbeelding Krèg ut hein en weah! Muh raujuh Tei El is tòg snellâh....;)

Gebruikersavatar
finally
Moderator
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor finally » 16 dec 2012, 12:07

Top!

Als er iets onduidelijk is post het hier dan kan ik misschien helpen.

Gebruikersavatar
Flip
Berichten: 1676
Lid geworden op: 22 aug 2010, 10:48
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor Flip » 16 dec 2012, 13:21

finally schreef:Top!

Als er iets onduidelijk is post het hier dan kan ik misschien helpen.


Ga ik zeker doen!

Gebruikersavatar
Riczun
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 okt 2008, 23:57
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor Riczun » 17 dec 2012, 16:28

Ik wil de MOD ook binnenkort uitvoeren! Alles ligt toch al open, dus kleine moeite dan ;)

Gebruikersavatar
finally
Moderator
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor finally » 31 dec 2012, 00:22

Jup! stelt geen reet voor die mod. maar het levert wel wat op!

Gebruikersavatar
Flip
Berichten: 1676
Lid geworden op: 22 aug 2010, 10:48
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor Flip » 20 jan 2013, 14:48

Pfff.. Wilde er nu mee bezig... Wil de motor niet starten ](*,) nja, dan maar ff laten opwarmen ;)

Gebruikersavatar
Flip
Berichten: 1676
Lid geworden op: 22 aug 2010, 10:48
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor Flip » 02 feb 2013, 17:55

Gister uitgevoerd, lijkt meteen ook beter te starten, het is nu echt druk op de knop en direct aanslaan. Maar dat kan natuurlijk ook een uitzondering zijn ;).

Modje is inderdaad erg makkelijk uit te voeren! Koste mij wel wat zekeringen omdat de stekker kortsluiting maakte (scheiding vergeten tussen de pennetjes ](*,) ).

Motor aan betekend 14,25V wat mij niet verkeerd lijkt. Wat het ervoor was weet ik niet, accu was leeg :lol:

Gebruikersavatar
finally
Moderator
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor finally » 02 feb 2013, 18:36

Nou mooi man! Dat je motor beter start is denk ik toeval.
Of had je 'm een tijd laten lopen voordat je m weer startte?

Ja stom hoor dat je die afscheiding vergeten was haha :lol:
Maar goed dat er een zekering tussen zat anders was je accu nu overleden.
14,25V is prima hoor. Je hebt het in 2,5mm2 uitgevoerd denk ik?

Gebruikersavatar
Flip
Berichten: 1676
Lid geworden op: 22 aug 2010, 10:48
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor Flip » 02 feb 2013, 19:28

finally schreef:Nou mooi man! Dat je motor beter start is denk ik toeval.
Of had je 'm een tijd laten lopen voordat je m weer startte?

Ja stom hoor dat je die afscheiding vergeten was haha :lol:
Maar goed dat er een zekering tussen zat anders was je accu nu overleden.
14,25V is prima hoor. Je hebt het in 2,5mm2 uitgevoerd denk ik?


Jup. En het draad ook wat lang gelaten zodat ik het netjes weg kon werken ;)

Accu was leeg, vannacht opgeladen, vanochtend 1 druk op de knop en lopen. Maar dat zal wel een toevalstreffer geweest zijn dus :doubt:

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1303
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: Charging mod TLS/TLR

Berichtdoor Turbo_Henky » 03 feb 2013, 14:09

reib-flip schreef:
finally schreef:Nou mooi man! Dat je motor beter start is denk ik toeval.
Of had je 'm een tijd laten lopen voordat je m weer startte?

Ja stom hoor dat je die afscheiding vergeten was haha :lol:
Maar goed dat er een zekering tussen zat anders was je accu nu overleden.
14,25V is prima hoor. Je hebt het in 2,5mm2 uitgevoerd denk ik?


Jup. En het draad ook wat lang gelaten zodat ik het netjes weg kon werken ;)

Accu was leeg, vannacht opgeladen, vanochtend 1 druk op de knop en lopen. Maar dat zal wel een toevalstreffer geweest zijn dus :doubt:


Dus is het GEEN toevalstreffer, want je zegt zelf dat je de accu vannacht hebt opgeladen. Het startprobleem komt omdat de accu niet goed opgeladen wordt, daarom voer je de Charging mod (oplaad modificatie) waardoor de accu beter opgeladen wordt tijdens het rijden en dus vol is als je de motor wegzet. De volgende keer dat je de motor pakt is de accu dus goed opgeladen en start hij dus ook goed.
Geniet nooit met mate


Terug naar “How To's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast