Ombouwen/demonteren startmotor TLS

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
Gebruikersavatar
kotomoto
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jul 2005, 16:48
Locatie: Veluwe

Ombouwen/demonteren startmotor TLS

Berichtdoor kotomoto » 31 mei 2010, 22:49

Dit onderwerp start ik omdat ik een TLS startmotor heb verkocht aan iemand die een TLR heeft. Hij moet de twee buitenste delen van de motoren uitwisselen, dan past de TLS motor.
Natuurlijk is deze fotoserie ook te gebruiken om te kijken hoe zo'n startmotor in elkaar zit. Wat je ook van plan bent: succes!

Als eerste het verschil tussen de S en de R startmotor: (het is niet veel, maar de S motor past nèt niet op de R)

Afbeelding

voor de duidelijkheid: links van de R, rechts van de S. De grootte is verder overigens helemaal gelijk (foto lijkt door verschil in afstand anders)

Men neme een startmotor,

Afbeelding

vervolgens de twee lange bouten (dopje 8 ) losmaken en verwijderen:

Afbeelding

Ook de twee moeren verwijderen die op de startmotor-aansluiting zitten en tevens de plastic isolator verwijderen:

Afbeelding

Daarna kan de deksel worden verwijderd, maar let op de o-ring, die gaat mee naar binnen (deze kan je later verwijderen als de dop eraf is):

Afbeelding

Je kijkt nu tegen de koolborstels aan. Ik heb de plaat met koolborstels eruit getrokken om deze te kunnen controleren (voor de ombouw niet nodig!):

Afbeelding

Het anker ziet er nu zo uit:

Afbeelding

De dop aan de andere kant kan er ook af, dan kan je de hele handel inspecteren en de hele rotor verwijderen (blijft op zijn plek door het magnetisch veld):

Afbeelding

Het anker even opgefrist:

Afbeelding

De koolborstels weer gemonteerd:

Afbeelding

Let even op (dank je Red!), het vorkje op de grondplaat van de koolborstels moet weer netjes om dit noKje vallen:

Afbeelding

De shim om de as weer gemonteerd en de kunststof isolator voor aan de binnenkant halverwege op de schroefdraad gezet, anders krijg je hem door ruimtegebrek niet op zijn plek geschoven in de dop:

Afbeelding

De kunststof isolator krijg je op zijn plek door aan de schroefdraad te trekken zodanig dat de kunststof kraag zichtbaar wordt:

Afbeelding

Daarna kan de o-ring op zijn plek worden gezet:

Afbeelding

En de buitenste isolator met de moeren worden gemonteerd:

Afbeelding

Als de dop gemonteerd zit kan je door aan de andere kant druk naar binnen op de as te geven de passleuven zichtbaar maken en controleren op de juiste plaatsing:

Afbeelding

Afbeelding

Dan kunnen de lange bouten weer worden gemonteerd:

Afbeelding

En klaar is kees! (of wie het ook doet..):

Afbeelding
KTM 990 SMT ABS & Bimota YB10 (in onderdelen momenteel)

Gebruikersavatar
TL1000Ronald
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 mei 2009, 11:46
Locatie: Heemskerk

Re: Ombouwen/demonteren startmotor TLS

Berichtdoor TL1000Ronald » 01 jun 2010, 09:58

Thanks! Dit moet lukken zo 8)

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5723
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Ombouwen/demonteren startmotor TLS

Berichtdoor Loki » 01 jun 2010, 18:26

Misschien wat makkelijker for future reference:

Afbeelding

Heeft het verschil te maken met de andere, stevigere carters? En natuurlijk =D> voor de tekst & uitleg!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Red Devil
Berichten: 2671
Lid geworden op: 04 aug 2005, 14:04
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouwen/demonteren startmotor TLS

Berichtdoor Red Devil » 01 jun 2010, 18:56

Huh...
Ik mis iets over het indrukje(afdrukje) in de cilinder...

Deze bedoel ik...
Afbeelding
Volgens mij moet daar die lange uiteinde van die koolstofborstelhouder tussen...

Heb jij waarschijnlijk opgelost door druk te geven aan de andere kant...

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1532
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Ombouwen/demonteren startmotor TLS

Berichtdoor f2ride2001 » 01 jun 2010, 20:10

Tijdens het weer monteren ook nog even een tolletje over de voor en achterdelen en een likje verf over de behuizing en je hebt een hele nieuwe start motor! :D

Mooie How to koto!


Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Stefan
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:40
Locatie: Almere

Re: Ombouwen/demonteren startmotor TLS

Berichtdoor Stefan » 01 jun 2010, 21:26

erg duidelijk verhaal met goeie foto's!

Gebruikersavatar
kotomoto
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jul 2005, 16:48
Locatie: Veluwe

Re: Ombouwen/demonteren startmotor TLS

Berichtdoor kotomoto » 02 jun 2010, 19:06

Hoi Loki,

het verschil zit hem in de aanwezigheid van een warmtewisselaar i.p.v. een oliekoeler. De wisselaar neemt meer ruimte in op de plek waar eerst alleen een slank oliefilter zat. Heb bij de ombouw van mijn vorige TLS naar warmtewisselaar ook een R startmotor moeten monteren.

@ Red Devil:

ik zal kijken of ik er nog even een foto'tje van kan maken. Dank voor de aanmerking.

Edit: aanpassing gedaan!
KTM 990 SMT ABS & Bimota YB10 (in onderdelen momenteel)


Terug naar “How To's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten