How to: voorvork gsx-r 600 K6 inbouwen

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
meylie-style
Contacteer:

How to: voorvork gsx-r 600 K6 inbouwen

Berichtdoor meylie-style » 15 jan 2010, 08:17

Heel positief begon ik samen met Arnout aan het steken van nieuwe keerringen van m'n originel tls-poten. Na wat gedemonteer kwamen we erachter dat 1 poot behoorlijk last had van steenslag, en dat het vervangen van nieuwe keerringen niet voldoende zou zijn. 1 dag na dit geconstateerd te hebben kwam Yakko met een ad op MF waarin de poten van een gixxer k6 werden aangeboden. zo gelezen, zo gekocht.

Bij deze de beschrijving over hoe e.e.a. aan te pakken.

De poten allereerst goed laten bewaken!
Afbeelding

Voordat je gaat inbouwen is het handig de welbekende conversie-tabel erbij te pakken. Gaande het verslag zal e.e.a. aan bod komen wat het betekend.
Afbeelding
Kroonplaten
Zorg ervoor dat je de fiets goed stript, en dat je duidelijk kan zien wat je met de poten doet. 't Laatste wat je wilt is krassen op je buitenpoten. Wanneer je oude poten verwijderd zijn, maak dan de binnenkant van de bovenste en onderste kroonplaat goed schoon om beschadigingen te voorkomen. Daarna de binnenkanten goed inspuiten met wd40 zodat je zo min mogelijk hoeft te draaien met de poten.

Let op met het bepalen van je doorsteek tpv je bovenste kroonplaat dat niet alle poten even lang zijn. Kijk hiervoor in de tabel bij "Fork length from CL spindle to top of Fork Cap".
Het verschil hiervan is dus je minimale doorsteek boven je kroonplaat. In dit geval 6mm. Als je de standaard poten al hebt doorgestoken, moet je die afstand erbij optellen.
Afbeelding
Voordat je de bovenste kroonplaat vastzet, let er dan op dat je grijze moeren van de vork tpv je bovenste kroonplaat een beetje symmetrisch zitten…..maar das een optisch iets.
Omdat de poten niet hetzelfde zijn qua diameter tpv de onderste kroonplaat (zie tabel “triple clamp bottom fork dia”), heb je hiervoor een spacer nodig. De tl heeft een dia van 55mm, de gsxr 53mm. Je moet dus een ring hebben van 1 mm dik, die je rondom erin schuift.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Draai vervolgens alle kroonplaten vast volgens WPHB.
Remmerij
In de tabel “brake disk diameter” zie je dat de tl 320mm schijven heeft, t.o.v. een gix met 310mm. De schijven zijn dus groter, en zul je de klauw t.o.v. je poot naar buiten moeten brengen met spacers van 5mm.

my special thanks 2 Fikser!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens zie je dat wanneer je het wiel erin hangt, de klauwen van de gsx meer naar buiten zitten, met als gevolg dat je schijven niet netjes gecentreerd zitten in je remklauw.
Afbeelding
Om dit te compenseren zul je spacers moeten maken die je schijven naar buiten brengen. Deze heb ik zelf getekend en laten laseren, dus mocht er nog meer maatwerk nodig zijn, hoor ik het wel :D
Afbeelding
Afbeelding

Ook maar even de remmen een schoonmaakronde gegeven.
Afbeelding
Afbeelding

As

De originele asdragers van de tl hebben allebei grote sparingen waar aan 1 kant de bus met inwendige draad zit, en anderszijds de as met verdikking de eerst ca 7cm. de asdragers van de gsx hebben aan 1 kant een grote sparing, en andere kant een veel kleinere. Kloterij is dat je je originele as niet meer kunt gebruiken. Een originele gix as is dus een must, of je moet je tl as aan laten passen..up toe joe.

Afbeelding

Spatbord
Aangezien het orginele spatbordje niet meer past, ook een K6 spatbordje aangeschaft. nog niet op kleur, dat komt over een paar weken.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

wordt weer vervolgd :)

TLTim46

Re: How to: voorvork gsx-r 600 K6 inbouwen

Berichtdoor TLTim46 » 15 jan 2010, 08:58

Goed bezig =D>

Alleen, is die vulbus niet een beetje dun met 0,7 mm?
TeLeuk en TeLekker om TeLaten..
Ik heb TLS-tosteron nodig..

meylie-style
Contacteer:

Berichtdoor meylie-style » 15 jan 2010, 09:08

neuh,alles zit er goed in...deze bussen hebben zich al eerder bewezen in een ander vergelijkbaar project 8)

ArnouTLS-TLR
Contacteer:

Berichtdoor ArnouTLS-TLR » 15 jan 2010, 09:31

Meylie's K6 gix vorken hebben een eigen as nodig, mijn gebruikte K4 asdragers konden de gewone TL as gebruiken:
Ook deze gix gebruikte 310mm schijven, op de k4 in mijn geval waren dat 300mm en dus moesten er 10mm bussen tussen.

Afbeelding

Ik heb enkel de asdragers overgezet op mijn busa poten... maar das een how to op zich zelf :D
Al met al vind ik deze poten een echte aanwinst voor zn TLS
Ducati 848 Pearl White Demon
TL1000R Black - TLzone.net - TL Of The Month - June 2008 - October 2009 - November 2010 - TLP's Bitchin Bike April 2011
SV650S K6 Red - TheLady's Ride
EVIL TWINS

http://www.bikepics.com/members/arnoutlr/10tlr/Afbeelding

Red Devil
Contacteer:

Berichtdoor Red Devil » 15 jan 2010, 11:18

ArnouTLS-TLR schreef:Meylie's K6 gix vorken hebben een eigen as nodig, mijn gebruikte K4 asdragers konden de gewone TL as gebruiken:
Ook deze gix gebruikte 310mm schijven, op de k4 in mijn geval waren dat 300mm en dus moesten er 10mm bussen tussen.

Afbeelding

Ik heb enkel de asdragers overgezet op mijn busa poten... maar das een how to op zich zelf :D

Waarom past de as niet? Is de een dikker dan de ander? Ik kan vreemd genoeg niets over terug vinden in het tabel!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 15 jan 2010, 16:55

Mooie vork Melig.. ziet er netjes uit!

Het anodiseerwerk van een voorvork netjes houden is niet altijd gemakkelijk. Maar daar kun je iets tegen doen en dat is dit:

Afbeelding

En dit zijn de maten voor de spacers op een 1000k5 vork, ook +5mm. Scheelt je misschien wat werk..

Afbeelding

In de Tabel staat +10mm maar ik snap niet waar dat vandaan komt?

Eigenlijk moet je die vulring meten met het scherpe deel van de schuifmaat vanwege de ronding. Het kan dus best zijn dat het kleiner is dan 0,7mm. Maargoed, that's up to you..

Oja, als je echt hard in de rem knijpt na het ontluchten bijv dan moet je niet raar opkijken als er remvloeistof tussen de remklauwhelften door komt lopen. Niet zorgwekkend veel, maar wel even iets om in de gaten te houden. Ze geven uiteindelijk mee op de verkeerde plek zegmaar.

ArnouTLS-TLR schreef:Meylie's K6 gix vorken hebben een eigen as nodig, mijn gebruikte K4 asdragers konden de gewone TL as gebruiken:

Afbeelding

Je hebt niet stil gezeten zie ik.. sjieke mod en niet de makkelijkste manier om naar radiaal te gaan. Met dat spatbord zo mooi dicht op het voorwiel kun je wel wat plekjes en geluid verwachten als je door grind rijd. Heb ik wel last van in elk geval.. maar tot nu toe nog niets stuk 8-[
The coolest car alarm tester by far - TL1000

BeunTeun

Berichtdoor BeunTeun » 15 jan 2010, 22:17

Dan was 5 mm ook genoeg geweest dus, de schijf is immers rondom 5 mm groter .
Slijten je remblokken nu wel helemaal op, of hou je een randje over aan de buitenkant van de schijf, wat er overheen aait zeg maar ?

Het ziet er gru-we-lijk vet uit trouwens ! =D>
Honda CR125R, Suzuki RM125 Yamaha YZ 80, Honda CR125R, Honda CR125R, Yamaha YZ 125, Honda CR250R, Yamaha YZ-426F, Yamaha WR-400F, Suzuki TL-1000 S, Suzuki TL-1000 R, BMW G650 X-Moto, KTM SX 360 2T Enduro ===> Exit
Yamaha YZ 450F 2008 Enduro

meylie-style
Contacteer:

Berichtdoor meylie-style » 16 jan 2010, 07:35

BeunTeun schreef:

Dan was 5 mm ook genoeg geweest dus, de schijf is immers rondom 5 mm groter .
Slijten je remblokken nu wel helemaal op, of hou je een randje over aan de buitenkant van de schijf, wat er overheen aait zeg maar ?

Het ziet er gru-we-lijk vet uit trouwens ! =D>

nee 5mm was niet genoeg. tl is 320, k4 is 300....

ArnouTLS-TLR
Contacteer:

Berichtdoor ArnouTLS-TLR » 16 jan 2010, 11:00

Dit zijn wat foto's en een filmpje van mijn conversie:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/14478346#14478346

5mm was bij mij inderdaad niet genoeg geweest.
Dan had de schijf echt de klauw geraakt:
Afbeelding

(p.s. het vocht is van mn kachel die de garage opwarmt en dus het vocht uit het metaal trekt)
Ducati 848 Pearl White Demon
TL1000R Black - TLzone.net - TL Of The Month - June 2008 - October 2009 - November 2010 - TLP's Bitchin Bike April 2011
SV650S K6 Red - TheLady's Ride
EVIL TWINS

http://www.bikepics.com/members/arnoutlr/10tlr/Afbeelding

Red Devil
Contacteer:

Berichtdoor Red Devil » 16 jan 2010, 21:02

ArnouTLS-TLR schreef:Dit zijn wat foto's en een filmpje van mijn conversie:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/14478346#14478346

5mm was bij mij inderdaad niet genoeg geweest.
Dan had de schijf echt de klauw geraakt:
Afbeelding

(p.s. het vocht is van mn kachel die de garage opwarmt en dus het vocht uit het metaal trekt)

Hee, zit bekend uit... :lol:

Meylie, waar blijven de update's?? \:D/

meylie-style
Contacteer:

Berichtdoor meylie-style » 17 jan 2010, 09:12

Red Devil schreef:
Waarom past de as niet? Is de een dikker dan de ander? Ik kan vreemd genoeg niets over terug vinden in het tabel!

als ik de nieuwe as binnen heb zal ik vergelijkende foto's maken...spreekt voor zich dan.

enneuh kduik zo weer de schuur in..moet alleen nog ff de spacers voor de klauwen laten fixen en een nieuwe as vinden, en dan kan 't afgerond worden

BeunTeun

Berichtdoor BeunTeun » 20 jan 2010, 22:39

Aha ! ik snappem !
Honda CR125R, Suzuki RM125 Yamaha YZ 80, Honda CR125R, Honda CR125R, Yamaha YZ 125, Honda CR250R, Yamaha YZ-426F, Yamaha WR-400F, Suzuki TL-1000 S, Suzuki TL-1000 R, BMW G650 X-Moto, KTM SX 360 2T Enduro ===> Exit
Yamaha YZ 450F 2008 Enduro

meylie-style
Contacteer:

Berichtdoor meylie-style » 21 jan 2010, 22:13

kleine update :)

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 26 jan 2010, 17:16

Spacers zijn gedraaid, gaan morgen met de post mee.
Hoezo zijwieltjes??

meylie-style
Contacteer:

Berichtdoor meylie-style » 26 jan 2010, 18:39

Fikser schreef:Spacers zijn gedraaid, gaan morgen met de post mee.

joehoeeee \:D/ \:D/

ben benieuwd 8)

Terug naar “How To's”