How To: Revisie Rotatiedemper

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
f2ride2001

Re: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor f2ride2001 » 20 sep 2008, 11:34

nikkootje schreef::lol: Wel de bouten op het juiste aanhaalmoment vastzetten Marc [-X
De TLS staat er wederom onberispelijk bij! Maak je eigenlijk wel kilometers op dat ding? Zelfs de mijne is smeriger :shock:

Ja, gedaan. Aanhaalmoment 50Nm met momentsleutel vastgezet. Bij elke motorfiets met alu is een moment sleutel onontbeerlijk! Zeker bij een TLS.

Jawel hoor, maar niet zo veel. Laatst nog lekker met de kinderen weggeweest. 1 bij mij achterop en 1 bij mijn echtgenoot (SV). Ging hartstikkegoed. Beide zoons zitten goed stil. Ik sta nu op 34.000km. Jongens op de club roepen nu al dat ik een museum heb met al de "oudjes" :D

De meeste kilometers maak ik met de GS. Daar zit ik nu al op dikke 21.000 gereden km en het jaar is nog niet om :roll: Wel heb ik bij de GS voor progressieve voorveren erin gezet met nieuwe olie, 10W en nieuwe keerringen en achter heb ik (betaald van mijn overwerk) een nieuwe schokbreker erop gezet. (beide Wilbers) Je weet niet wat voor fiets je ervoor terug krijgt. Ik ga nu nog harder de bocht om als met de TLS/SV! :lol: Tot verdriet van menig sportrijder 8) Werd wel voor gek versleten door menig motorrijder; want wie besteed er nu geld aan een 15jaar oud GSje; maar ja IK zit er elke dag op dus dan wil ik er ook plezier op hebben, en dat heb ik (zeker met een verbruik van 1:24 woonwerkverkeer, en dat is 600km per week!)

Morgen maar eens kijken of ik de oude rotatiedemper weer kan reviseren. Dan heb ik weer een exemplaar klaar liggen voor als...... :roll:

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 21 sep 2008, 16:17

f2ride2001 schreef:Morgen maar eens kijken of ik de oude rotatiedemper weer kan reviseren. Dan heb ik weer een exemplaar klaar liggen voor als...... :roll:

Marc

Zo vandaag de zaak uit elkaar. Erg zwarte troep kwam eruit. Schoongemaakt en gereinigd! Viel me op dat de cartridges erg beschadigd waren, maw vol met krassen!? Beetje vreemd. Ook de as van de rotatiedemper was niet helemaal netjes meer maar polijsten doet wonderen. Daarna met nieuwe olie de zaak weer in elkaar. Vastgezet met 26Nm (bij gebrek aan waarde uit WPH een gok van mij) Daarna 8bar erop gezet. Weet iemand waarom dit stikstof moet zijn? Vroeger hadden we toch ook LUCHT ondersteunde vering? Nu nog even kijken of er geen lekkage is. Blijft overigens een kl*te werk om die rotatiedemper te ontluchten. Wedden dat ze die demper onder vacuum vulde in de fabriek!

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 22 sep 2008, 15:01

Er staat me iets bij dat gecomprimeerde lucht hogere temperaturen bereikt dan stikkiestof?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

marcani

Berichtdoor marcani » 24 mar 2010, 12:52

Als de rotatiedemper een beetje begint te kraken en je wilt niet die gaatjes opboren, Hoeft hij ook niet uit elkaar lijkt me. Kan ik dan bv volstaan met het controleren en eventueel bijvullen met stikstof?
Greetzzz Marcani

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 24 mar 2010, 18:49

marcani schreef:Als de rotatiedemper een beetje begint te kraken en je wilt niet die gaatjes opboren, Hoeft hij ook niet uit elkaar lijkt me. Kan ik dan bv volstaan met het controleren en eventueel bijvullen met stikstof?

Goeie vraag, ik denk het niet. Want bij zat er uiteindelijk ook olie IN het stikstof reservoir en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Maar proberen kan altijd. Als de zaak toch al leeg is heb je weinig te verliezen :D

Laat je het ons wel even weten? Dan zijn we allemaal wijzer.

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

marcani

Berichtdoor marcani » 25 mar 2010, 19:21

Nou vandaag even de schokdemper eraf gehaald. Na controle van het stikstofreservoir bleek deze leeg te zijn. Geen stikstof maar ook geen olie. Je kunt het ventiel er zo uitdraaien om dat te controleren. Nu dit het geval bleek te zijn de stikstofkamer opnieuw gevuld. ding weer op de motor gezet en klaar geen krakende geluiden meer. Dit stikstofkamertje werkt dus als een pulsdemper die de drukpulsen in de vloeistof dempt zodat die niet doordreunen in het aluminium huis die het op zijn beurt weer doorgeeft aan het frame.
Greetzzz Marcani

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 25 mar 2010, 20:05

marcani schreef:Nou vandaag even de schokdemper eraf gehaald. Na controle van het stikstofreservoir bleek deze leeg te zijn. Geen stikstof maar ook geen olie. Je kunt het ventiel er zo uitdraaien om dat te controleren. Nu dit het geval bleek te zijn de stikstofkamer opnieuw gevuld. ding weer op de motor gezet en klaar geen krakende geluiden meer. Dit stikstofkamertje werkt dus als een pulsdemper die de drukpulsen in de vloeistof dempt zodat die niet doordreunen in het aluminium huis die het op zijn beurt weer doorgeeft aan het frame.

Nou als dat geen snelle en goedkope reparatie is =D>

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

mrtouw

Berichtdoor mrtouw » 30 mar 2010, 19:25

marcani schreef:Nou vandaag even de schokdemper eraf gehaald. Na controle van het stikstofreservoir bleek deze leeg te zijn. Geen stikstof maar ook geen olie. Je kunt het ventiel er zo uitdraaien om dat te controleren. Nu dit het geval bleek te zijn de stikstofkamer opnieuw gevuld. ding weer op de motor gezet en klaar geen krakende geluiden meer. Dit stikstofkamertje werkt dus als een pulsdemper die de drukpulsen in de vloeistof dempt zodat die niet doordreunen in het aluminium huis die het op zijn beurt weer doorgeeft aan het frame.

Hoe kun je dat het makkelijkste controleren dan of er nog voldoende stikstof in zit?
Moet je de rotatiedemper daarvoor echt demonteren of kan het ook anders? (net als het bijvullen overigens)
Gr Mark

TheFarmer

Berichtdoor TheFarmer » 30 mar 2010, 19:30

Je kan hem niet bijvullen zonder eraf te halen. Om de druk te meten heb je een speciale drukmeter nodig die je erop schroeft. Zet je er een bandenspanningsmeter op, dan is je reservoir gelijk leeg.

marcani

Berichtdoor marcani » 31 mar 2010, 12:53

mrtouw schreef:

Hoe kun je dat het makkelijkste controleren dan of er nog voldoende stikstof in zit?
Moet je de rotatiedemper daarvoor echt demonteren of kan het ook anders? (net als het bijvullen overigens)
Gr Mark

Als ie kraakt is ie leeg. Dan vullen die handel. En idd anders dan bij het controleren van bandenspanning kun je niet de bandenpomp er op zetten. De stikstof die in je reservoir zit stroomt dan de slang in van je bandenpomp en dat was dan ook gelijk je stikstofvoorraad. Niet doen dus.
Greetzzz Marcani

bart_s

Re: How To: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor bart_s » 30 jun 2010, 19:58

handige tips! waar kan ik het beste heen om de demper te laen vullen met stikstof?

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 07 jul 2010, 21:55

bart_s schreef:handige tips! waar kan ik het beste heen om de demper te laen vullen met stikstof?

Gewoon je bandenboer, Die heeft stikstof zat staan. Kostte mij destijds niets.

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

bart_s

Berichtdoor bart_s » 08 jul 2010, 21:42

puik, dank je!

jeffrey

Berichtdoor jeffrey » 15 okt 2010, 12:34

Ik had ook een krakende fiets , kon niet zo goed horen waar dat vandaan kwam.
Demper losgedraaid en weer vastgezet en weg gekraak.......

Ik wou eigenlijk ook mijn stikstof testen maar kreeg de demper er niet zo gemakkelijk uit dus dacht , boel weer vastzetten , dat doe ik wel een andere keer.
Maar nu ben ik dus toch van het gekraak af.
Betekend dit dat ik ook geen stikstoftekort heb??

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 15 okt 2010, 14:46

Details weet ik niet uit m'n hoofd, maar daar ergens in het frame klopt er doorgaans iets niet met de bevestiging. De gaten komen niet 100% overeen dacht ik.

Edit:

Afbeelding

Afbeelding van TLDV8 :!:
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Terug naar “How To's”