How To: Revisie Rotatiedemper

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1538
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

How To: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor f2ride2001 » 17 mei 2006, 21:42

Ondanks alle negatieve publiciteit ben ik toch gegaan voor originaliteit en heb mijn defect rotatiedemper gereviseerd en gemodificeerd.
Voordat je begint dien je er wel zeker van te zijn dat er geen gasdruk meer in zit. Dit is eenvoudig een kwestie van het dopje van het ventiel wegnemen en het pinnetje indrukken. Olieaftppluggen verwijderen. (de twee kleine inbus dopjes) en olie uitschenken. Hierna is de demper zonder problemen te openen. Bovendeksel rechtstandig voorzichtig afnemen anders mol je de asafdichting met de kartels van de as. Let op de gummi ringen. Deksel goed reinigen en zorgen dat alle gereinigde delen op een schone plek op geslagen worden.

Afbeelding

Delen kunnen makkelijk schoon gemaakt worden met remmen reiniger en daarna droog gemaakt met een stofvrije doek. Cartridge uitnemen met een sleutel. Voorzichtig weer met de afsdichting die erop zit.

Afbeelding

Daarna het zelfde met de onderkant. Ook hier weer voorzichtig met de asafdichting. Ook hier de cartridge wegnemen. Zorg ervoor dat de schone onder en bovendelen gescheiden blijven.

Afbeelding

De rotatiedemper is dan doorzichtig :D

Afbeelding

Ik heb de cartridge opgeboord om een beter olieflow te krijgen. gaatje van 2.5mm naar 3 mm. Let erop dat je alles GOED schoon spoelt en spuit met perslucht. Er mogen geen metaal splinters achter blijven!

Afbeelding

Daarna de bodemplaat terug. Afdichting met spuitvet in gespoten en terug geplaatst. De bodemplaat vastzetten met de bouten. Aanhaal moment 25Nm.

Als olie heb ik 15W gebruikt. standaard olie is zeer dun en niet gespecificeerd. Wie het weet mag het zeggen.
Olie aan de bovenzijde vullen tot bovenaan de rand. Hoe meer olie gevuld des te minder oet je straks ontluchten. Zorg er absoluut voor dat de afdichtingen van de roterende as schoon zijn!

Hierna de bovendeksel erop en weer aandraaien met 25Nm. Ontluchten gaat als volgt. Demper op zijn zij zetten met de ontluchtingsopening naar boven. Met een klein trechtertje gevuld met olie erin kun je nu langzaam de arm bewegen. LANGZAAM, anders vliegt de olie om je oren! Luchtbellen komen er vanzelf uit en de olie wordt vanzelf ingezogen. Wanneer er geen luchtbellen meer komen kan de aftapplug erop.

Afbeelding

Hetzelfde met de horizontale kant. Daarna wederom de aftapplug erop en ermee naar de bandenboer. 8 barstikstof erin (kostte bij mijn bandenspecialist niets) en kijken of de olie erin blijft. Komt die naar buiten heb je iets niet goed gedaan (waarschijnlijk vuil) en kun je opnieuw beginnen. Wanneer ik tijd heb zal ik hem weer monteren en eens kijken wat de uiteindelijk resultaten zijn. Dit als goedkoop alternatief voor de peperdure vervangingsdempers die er te koop zijn. Ik ben nooit echt ontevreden geweest over die rotatiedemper en dat na 26000km. Maar ja ik kom dan ook nooit op het ciruit :D
Laatst gewijzigd door f2ride2001 op 17 jan 2014, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 23 mei 2006, 22:10

'k had je verhaal nog helemaal niet gezien :cry:
mooie duidelijke foto's 8)
kan ook weer onder how to.......en zo komt er al een leuke verzameling voor de liefhebbers op dit forum
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
Ben
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 jul 2006, 18:55
Locatie: Rotterdam

revisie rotatiedemper

Berichtdoor Ben » 06 jul 2006, 21:44

Hoi, ik ben nieuw op dit forum en nieuw op TL gebied.
Ik heb sinds kort een S van 2000, Ik heb 'm met kuipschade gekocht bij Boonstra. Schade is niet erg want ik ga er een streetfighter van bouwen.

Nou heb ik ook die kraak in de achtervering en twijfel tussen het reviseren en een vervangings demper. Ik vraag me af wat er uiteindelijk nou gereviseerd is aan de rotatiedemper of is ie alleen maar schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie??
Want waar komt dan die kraak vandaan???

Verder zie ik verschillende merken vervangingsdempers aangeboden.
(Wp, Bitubo, Techno) Is er veel verschil tussen??

'n hoop vragen.....Maar ja, ik ben dan ook nieuw.....Komen er vast nog veel meer.....
BEN
ja, ja....ik heb ook de pest aan flitsers.....

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1538
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: revisie rotatiedemper

Berichtdoor f2ride2001 » 07 jul 2006, 08:39

[quote="Ben"]Hoi, ik ben nieuw op dit forum en nieuw op TL gebied.
Ik heb sinds kort een S van 2000, Ik heb 'm met kuipschade gekocht bij Boonstra. Schade is niet erg want ik ga er een streetfighter van bouwen.

Nou heb ik ook die kraak in de achtervering en twijfel tussen het reviseren en een vervangings demper. Ik vraag me af wat er uiteindelijk nou gereviseerd is aan de rotatiedemper of is ie alleen maar schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie??
Want waar komt dan die kraak vandaan???

Die kraak kwam uit de rotatiedemper, het stikstof reservoir was geklapt. Geen stikstof meer en dan gaat het op een of andere manier kraken. Omdat ook de olie verouderd heb ik de zaal opengegooid. Aangezien de rotatie demper een "non servicable item" is. Dan ben ik altijd meteen zeer nieuwsgierig. Uiteindelijke zie je dat het geheel toch wel een compexe zaak is. Maar niet onmogelijk om te reinigen en opnieuw samen te bouwen.
Ook al omdat het spaarvarken leeg was!

Als je verder vragen heb hoor ik het wel :D
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
tlh
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 mei 2006, 20:14
Locatie: Arnhem

Berichtdoor tlh » 07 jul 2006, 09:38

Kraken kan ook veroorzaakt worden door speling op de ophanging van de rotatiedemper.
Ik heb nooit met een gereviseerde demper gereden, maar technisch gezien blijft het een onding: de hoeveelheid olie is te klein, het resevoir kan niet gescheiden worden waardoor de olie opwarmt en de afstellings nauwkeurigheid laat te wensen over. De dempingskarakteristiek van een rotatiedemper is te vergelijken met een stuurdemper: compressie en rebound gelijk. Een conventionele demper heeft meer compressiedemping dan rebound, ongeacht de instellingen.

Ik rij niet op het circuit, maar de beste aanschaf voor mijn TL is de aanschaf van een Ohlins demper geweest. De TL stuurt nu strak en betrouwbaar, hij deint niet meer op normale snelheden en de afstelling blijft goed, koud of warm. Dus mijn advies: eerst het rijwielgedeelte aanpakken, daarna uiterlijk en geluid.
En als je een beetje zoekt en wacht komt er altijd wel een langs tegen een acceptabele prijs.

Just my 2 cts.

tlh

Gebruikersavatar
Ben
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 jul 2006, 18:55
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Ben » 07 jul 2006, 22:01

F2 en TLH bedankt voor jullie reactie.
Blijkbaar was het stikstofreservoir geklapt, heb je dat vervangen dan??
In jouw verhaal staat nl nergens (op de gaatjes van de cartridge na dan)of er daadwerkelijk zaken gerepareerd of vervangen zijn.

Of doe ik er toch maar goed aan "gewoon" een vervangingsdemper aan te schaffen??
ja, ja....ik heb ook de pest aan flitsers.....

Gebruikersavatar
tlh
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 mei 2006, 20:14
Locatie: Arnhem

Berichtdoor tlh » 07 jul 2006, 23:01

Cheap option: demper reviseren. Baat het niet, schaad het niet. Ik heb de TL inmiddels 8 jaar en heb de eerste 4 jaar met de standaard demper gereden. Uit die periode heb ik twee dingen onthouden: ik ben een keer verrast door de ak op het klaverblad. Reed met een maat enkele ronden op redelijke snelheid 100~120km/h, plotseling brak de ak uit: alsof de vering uitveerde halverwege de bocht. Daarna overigens nooit meer gehad, maar ik heb er nog steeds geen verklaring voor.
Ten tweede: probeer de demper maar eens af te stellen zodat hij koud goed voelt en warm goed voelt. Gaat je niet lukken ben ik bang voor.
Verder heb ik eigenlijk geen klagen gehad.
Ik blijf er echter bij dat het een niet ideale oplossing is.

Probeer anders eens een fiets van een medeforummer met een vervangingsdemper uit op een meeting.


tlh

Gebruikersavatar
Ben
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 jul 2006, 18:55
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Ben » 08 jul 2006, 15:23

Ik geloof dat ik inmiddels wel overtuigd raak van het nut van een vervangingsdemper.
Ik blijf voorlopig nog wel ff met de rotatiedemper rijden en ga van de winter, als het streetfighterproject aan de TL gaat beginnen, wel een andere monteren.
heb ik tot de winter om een andere demper te vinden.

Tips voor een goede gebruikte blijven welkom.
De merken Technoflex, Bitubo heb ik geen ervaring mee, WP en Ohlins wel en daar zou zo mijn voorkeur naar uitgaan. (of is dat niet terecht?) :D

bedankt voor de info zover. :D
ja, ja....ik heb ook de pest aan flitsers.....

Gebruikersavatar
jimmycash
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:27

Re: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor jimmycash » 12 jun 2008, 17:11

Heej Guys,

gelukkig zie ik al dat ik niet de enige ben met dat verschrikkelijke kraakgeluid van de rotatie demper...

Ik heb sinds 3 dagen mijn mooie Tls met op kenteken bouwjaar 2002 (overjarig model eigenlijk 2001), en de achterdemper kraakt als een oude eiken deur!!

De motor heeft pas 15000 km tjes gelopen en heeft bijna alleenmaar stil gestaan, wel denk ik dat ook bij mij het luchtreservoir dichtgeklapt is. en dat ik er denk ik nieuwe stikstof in moet hebben. Nou ben ik zelf op onderzoek uitgegaan, maar kom er niet helemaal uit...

Waar zit precies het ventielletje voor de stikstof bij te vullen..?? zit die aan de rechter zijde van de rotatiiedemper, achter het rubbertje.??

En hoeveel stikstof moet er precies bij komen..?? (8 bar) heb ik ergens gelezen..?? Ik ga volgende week vrijdag de alpen in met hem, en dan wil ik het eigenlijk verholpen hebben...

Ik heb alle draaipunten al gesmeerd, maar niets wil helpen, denk echt dat het met de lucht te maken heeft.

Kan iemand mij zeggen hoe het precies werkt ..??

Groeten

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1538
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor f2ride2001 » 12 jun 2008, 23:10

jimmycash schreef:Heej Guys,

gelukkig zie ik al dat ik niet de enige ben met dat verschrikkelijke kraakgeluid van de rotatie demper...

Ik heb sinds 3 dagen mijn mooie Tls met op kenteken bouwjaar 2002 (overjarig model eigenlijk 2001), en de achterdemper kraakt als een oude eiken deur!!

De motor heeft pas 15000 km tjes gelopen en heeft bijna alleenmaar stil gestaan, wel denk ik dat ook bij mij het luchtreservoir dichtgeklapt is. en dat ik er denk ik nieuwe stikstof in moet hebben. Nou ben ik zelf op onderzoek uitgegaan, maar kom er niet helemaal uit...

Waar zit precies het ventielletje voor de stikstof bij te vullen..?? zit die aan de rechter zijde van de rotatiiedemper, achter het rubbertje.??

En hoeveel stikstof moet er precies bij komen..?? (8 bar) heb ik ergens gelezen..?? Ik ga volgende week vrijdag de alpen in met hem, en dan wil ik het eigenlijk verholpen hebben...

Ik heb alle draaipunten al gesmeerd, maar niets wil helpen, denk echt dat het met de lucht te maken heeft.

Kan iemand mij zeggen hoe het precies werkt ..??

Groeten



Ik heb nog effe een fotootje gemaakt voor je.

Afbeelding

Rechts onderin zit een zilver dopje. deze kun je net als een autoventieldopje (3x woordwaarde :lol: ) erafdraaien en dan vullen met stikstof tot 8bar.

Voor de rest denk ik dat de handleiding duidelijk genoeg is.

Groeten Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
SuzukiLimburg
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 jul 2007, 10:37
Locatie: Valkenburg

Re: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor SuzukiLimburg » 13 jun 2008, 09:45

Ik durf te wedden dat 50% of meer van de TL eigenaren met een vervangingsdemper deze alleen vervangen hebben omdat anderen zeggen dat hij zo slecht is (ondanks dat niemand dat zal toegeven 8) ).
Als de motor goed rijdt zou ik zeggen; lekker laten zitten dat ding. Uiteraard zal een vervangingsdemper beter zijn, maar voor velen onder ons absoluut niet noodzakelijk. Wat mij betreft wegen de kosten sowieso niet op tegen de baten.

Mocht de mijne echter een keer kapot gaan dan zal ik er toch een vervangingsexemplaar opzetten.
V-twin power rules!!!

Gebruikersavatar
Red Devil
Berichten: 2671
Lid geworden op: 04 aug 2005, 14:04
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor Red Devil » 13 jun 2008, 11:41

SuzukiLimburg schreef:Ik durf te wedden dat 50% of meer van de TL eigenaren met een vervangingsdemper deze alleen vervangen hebben omdat anderen zeggen dat hij zo slecht is (ondanks dat niemand dat zal toegeven 8) ).
Als de motor goed rijdt zou ik zeggen; lekker laten zitten dat ding. Uiteraard zal een vervangingsdemper beter zijn, maar voor velen onder ons absoluut niet noodzakelijk. Wat mij betreft wegen de kosten sowieso niet op tegen de baten.

Mocht de mijne echter een keer kapot gaan dan zal ik er toch een vervangingsexemplaar opzetten.



Ik heb ondertussen drie rotatiedempers versleten en voel nu elk kuiltje in mijn lichaam zodra ik er overheen rij. Ik heb soms het gevoel dat ik net een stuiterbal ben.....

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 1658
Lid geworden op: 20 apr 2006, 20:06
Locatie: theFastForum.be
Contacteer:

Re: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor Monster900 » 13 jun 2008, 12:40

Ik heb mijn rotatie-demper vervangen toen m'n frame gescheurd was dankzij die demper, en ik toevallig bij het opkopen van een wrak een andere demper gekregen had. Maar anders had er ondertussen toch ook al een andere op gezeten. Als die rotatie-demper koud was, was het net een blok beton, en als hij warm werd, begon m'n TL te zwalpen als een boot :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1538
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: revisie rotatiedemper

Berichtdoor f2ride2001 » 19 sep 2008, 21:01

f2ride2001 schreef:
Ben schreef:Hoi, ik ben nieuw op dit forum en nieuw op TL gebied.
Ik heb sinds kort een S van 2000, Ik heb 'm met kuipschade gekocht bij Boonstra. Schade is niet erg want ik ga er een streetfighter van bouwen.

Nou heb ik ook die kraak in de achtervering en twijfel tussen het reviseren en een vervangings demper. Ik vraag me af wat er uiteindelijk nou gereviseerd is aan de rotatiedemper of is ie alleen maar schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie??
Want waar komt dan die kraak vandaan???

Die kraak kwam uit de rotatiedemper, het stikstof reservoir was geklapt. Geen stikstof meer en dan gaat het op een of andere manier kraken. Omdat ook de olie verouderd heb ik de zaal opengegooid. Aangezien de rotatie demper een "non servicable item" is. Dan ben ik altijd meteen zeer nieuwsgierig. Uiteindelijke zie je dat het geheel toch wel een compexe zaak is. Maar niet onmogelijk om te reinigen en opnieuw samen te bouwen.
Ook al omdat het spaarvarken leeg was!

Als je verder vragen heb hoor ik het wel :D



Inmiddels zijn we 2 jaar verder en.............ja hoor weer een hoop gekraak en rijden op een pogostick. Weer die rotatiedemper naar de kl*te. :evil: Afijn, gelukkig had ik een gereviseerde versie op voorraad liggen. Meteen er onder gepulkt. 8) Dempt nu wel heeeel erg goed. Morgen maar eens kijken.

Ben je trouwens lekker aan het sleutelen komt je echtgenoot je even........... koffie brengen (dacht ik!) NOT :shock: In plaats daarvan sta ik op de film.

http://s72.photobucket.com/albums/i173/f2ride2001/?action=view&current=CLIP0001.flv

Let niet op de vermiste haren #-o

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Re: Revisie Rotatiedemper

Berichtdoor nikkootje » 19 sep 2008, 21:37

:lol: Wel de bouten op het juiste aanhaalmoment vastzetten Marc [-X
De TLS staat er wederom onberispelijk bij! Maak je eigenlijk wel kilometers op dat ding? Zelfs de mijne is smeriger :shock:
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!


Terug naar “How To's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast