How to: Pakking brandstofpomp vervangen

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
Digitus

How to: Pakking brandstofpomp vervangen

Berichtdoor Digitus » 02 jul 2009, 15:55

Ik heb laatst mijn brandstofpomp pakking vervangen omdat deze lekte en wat foto's gemaakt.
Dit is misschien een handige aanwijzing voor degene die dit ook moet doen.

Eerst een nieuwe pakking bij cmsnl.com besteld: nummer 44590-02820

Afbeelding

Deze pakking is dus anders als de pakking die er origineel op zat: bij de nieuwe pakking zit de rubber rand vast aan de metalen plaat.
Bij de pakking worden boutjes geleverd met locktite er al aan gesmeerd.
Links de oude en rechts de nieuwe pakking

Afbeelding

Daarna mijn tank van de motor gehaald ( vol benzine)
En de tank op de kop op een samengevouwen zeil gelegd. Onder de tankdop een stapel absorberende doeken, want er zou wat benzine kunnen lekken door de ontluchting.
PAS WEL OP ! als je ontluchtingsveer in de tankdop kapot is, loop de benzine er harder uit ! Als er altijd een flauwe benzinelucht om de motor hangt, even aan de tankdop snuffelen en als je dan een sterke benzinelucht ruikt, dan weet je het wel. (Dit is trouwens goed te repareren met een penneveer)
In de retour brandstofleiding had ik een bout gedraaid om de boel af te sluiten, tegenwoordig heb ik daar een handige knijptool voor.
Dan alle bouten van de pakking/pomp losdraaien en WEGGOOIEN.
Je ziet, ik heb dus geen kruis onder in mijn tank gestanst. Omdat het een Duitse import motor is ga ik er ook niet meer achteraan.

Afbeelding
Afbeelding

Pomp eruit alle randen van de pomp en de tank goed schoonmaken.
Benzinefilter ook vervangen als dit al lang niet gedaan is. Je hebt de zaak nu toch los.
Hier de pomp:

Afbeelding

Dan de pakking op de tank, pomp erop en de meegeleverde nieuwe bouten handvast aandraaien

Afbeelding
Afbeelding

De bouten daarna kuisling in de goede volgorde met het juiste moment aandraaien: 3 Nm
Da's dus heel losjes. Gebruik een momentsleutel, want als je het met de hand doet gaat het al gauw te hard, trekt je pomp scheef en lekt hij weer.
Ik heb een kleine momentsleutel bij louis.de vandaan: 24,95 en werkt vanaf 4Nm. Kan dus officieel net niet, maar werkte wel goed bij mij.

Hier het plaatje uit het wph voor de juiste volgorde:

Afbeelding

Tank weer op de motor monteren en DIRECT schoonmaken, zodat eventuele gelekte benzine uit de dop de lak niet aantast.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft, verbeteringen/aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom, ik ben tenslotte geen doorgestudeerde motormonteur. :D
Laatst gewijzigd door Digitus op 18 feb 2014, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Lente ?

nikkootje
Contacteer:

Re: Pakking brandstofpomp vervangen

Berichtdoor nikkootje » 03 jul 2009, 07:12

Leuke en handige how-to. =D>
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 03 jul 2009, 13:27

Inderdaad, keurig zo! Welk brandstof filter heb je gebruikt, een originele? De pomp pakking lijkt trouwens op die van een TLR!

Heb je voor de benzineleiding zo'n chirurgen klem? Er zijn ook koppelingen in de handel. Motrax maakt ze en nog een merk, ik meen Lucas.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Digitus

Berichtdoor Digitus » 04 jul 2009, 23:24

Loki schreef:Inderdaad, keurig zo! Welk brandstof filter heb je gebruikt, een originele? De pomp pakking lijkt trouwens op die van een TLR!

Heb je voor de benzineleiding zo'n chirurgen klem? Er zijn ook koppelingen in de handel. Motrax maakt ze en nog een merk, ik meen Lucas.

Thanks !
Ik had het ori filter besteld samen met de pakking bij CMSNL. Dure tent trouwens.
Voor de benzineleiding had ik zo'n chirurgen klem gekocht, maar die werkt niet lekker. Je kunt er te weinig kracht mee uitoefenen om de leiding dicht te knijpen.

Nu gebruik ik deze:
Afbeelding
Werkt super.
Als ik nog eens geld teveel heb zet ik op al mijn motoren snelkoppelingen. die dingen kosten helaas 30,-/stuk en voor de tl heb je er dan al 2 nodig.
Maar het lijkt me wel ideaal.
Deze staat bij louis.de te koop:
Afbeelding
Lente ?

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 08 jul 2009, 00:18

Hmm, ik meen dat ik ze bij een kennis ook zag liggen.. precies die. Maar dan voor veel minder.. :-s

Zoert

Berichtdoor Zoert » 11 jul 2009, 13:30

FF wat kleins.

Dat lekken komt van de tank, later zijn ze gemodificeerd.
Heb hetzelfde gezeur gehad. Twee keer nieuwe pakking erin. Blijft lekken op den duur.
Als er aan de onderkant van de tank een groot kruis staat istie gemodificeerd.
Die lekken niet meer.
Danoontje Powerrrrrrrrrr
Afbeelding Afbeelding

autorallysport

Berichtdoor autorallysport » 12 jul 2009, 14:02

Duidelijke how-to... =D>

Slurf
Contacteer:

Berichtdoor Slurf » 20 jul 2009, 11:21

Die Cpc snelkoppelingen zijn standaard gemonteerd op mijn cagiva en op vele ducati types en dat werk best aardig, alleen een maar, je beschadig de o-ringen vrij gemakkelijk met het weer in elkaar insteken. Als je hier aan begind zorg dat je ook en paar reserve o-ringen hebt, die kan je zo bij de ducati dealer krijgen.
Cagiva navigator> KTM 990 adventure

pilatus

Re: How to: Pakking brandstofpomp vervangen

Berichtdoor pilatus » 01 mar 2014, 14:31

even een aanvulling: de retour leiding dicht je makkelijk af door één van de dopjes van de tanksteun (die onder je zijkap zit) te gebruiken. daar zijn ze voor bedoeld ;)

en een vraag: ik heb een tijdje geleden de pakking vervangen, maar hij bleef langs de boutjes lekken, nu heb ik em losgehaald en nog eens (met nieuwe loctite op de boutjes) vastgezet, maar ik hou lekkage. Het is al met de gemodificeerde pakking (die nu trouwens zo'n 130 Euro :shock: zou moeten kosten als ik rondkijk). Heb nu een nieuwe besteld, waarvan ik hoop dat ie weer gewoon 26 Euro kost, net als de vorige, en ga het dan nog eens proberen. Iemand nog tips die al niet hierboven genoemd zijn?

Bij de TLR was de remedie gewoon stevig (klein beetje meer dan aanhaalmoment) vastdraaien :p ondanks de waarschuwing , maar dat werkt hier blijkbaar niet.

En wat hebben jullie gedaan om de tankdop niet te laten lekken bij het omkeren van de tank? In eerste instantie was het prima, maar er loopt nu toch flink wat uit :(
Afbeelding

Flying Aardvark
Contacteer:

Berichtdoor Flying Aardvark » 13 mei 2014, 11:19

Helaas, ik heb een tank met een kruis en die lekt ook. Heb de pakking vervangen, maar hij lekt weer. ZSM nog maar eens uit elkaar halen, maar kruis op de tank betekend dus niet dat hij niet meet lekt.
Liever een optimist die het mis heeft dan een pesimist die gelijk heeft...
WWW.flying-aardvarks.nl

pilatus

Berichtdoor pilatus » 13 mei 2014, 11:50

Nee dat klopt, mijn ervaring is dat je heel precies moet zijn. Dus heel goed de contactvlakken schoonmaken, daar mogen geen onregelmatigheden voorkomen. Omdat mijn tank roestig geweest is, heb ik het zelfs wat opgeschuurd. In mijn geval was de opening ook vervormd doordat iemand de boutjes wel heel erg vast gedraaid had :( , dus die heb ik voorzichtig weer in model geklopt (alles weer evenwijdig). En last but not least, hou je aan het aanhaalmoment en de vastzetvolgorde. Bovenstaande was in mijn geval voldoende om weer een goede afdichting te krijgen =D>
Afbeelding

coen

Berichtdoor coen » 18 nov 2014, 13:00

Bedankt voor de visuele uitleg :) ! Dit hou ik er even naast als ik de boel volgende week loshaal.
Ik heb alle benzine al uit de tank gehaald, mijn garage is te klein en de kans om high te worden is maximaal.

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 19 nov 2014, 00:01

:lol:

Het schijnt dat er een reden is dat tegenwoordig elke benzinepomp zelfbediening is, en niet zoals vroeger met een bediende..

Hellbender

Berichtdoor Hellbender » 19 nov 2014, 16:01

Het had wel iets zo'n tankstation met bediening... Kan me als kind herinneren dat je dan altijd gratis wat chicklets kauwgumdoosjes kreeg...En dit tesamen met een leuk praatje over koetjes en kalfjes of leuke anekdotes... Tegenwoordig hou je er enkel stinkende handen aan over... :lol:

Tijden veranderen...

coen

Berichtdoor coen » 02 jan 2015, 09:53

Ik doe het liever zelf, ik hou er niet van als een vreemde "iets" in mijn voertuig steekt =;

Terug naar “How To's”