How to: Koppelingsplaten, veren en BTL vervangen

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
Vonky
Contacteer:

How to: Koppelingsplaten, veren en BTL vervangen

Berichtdoor Vonky » 22 sep 2008, 23:59

Welkom op de 1e Vonky's How-2 op TL1000.nl

Vandaag gaan we het hebben over de altijd door slippende koppeling van mijn S. ](*,)

Ik rij nu 3 jaar op mijn TL, en al vanaf het begin loop ik te kloten met mijn koppeling, deze blijft bij vermogen vragen doorslippen. Nu heb ik al 2x de frictie platen vervangen, 2x de koppelingskabel en 1x de druk veren. Vandaag gaan we een stapje verder.

Vandaag doen de ook de tussenplaten vervangen + de BTL laten vonken door onze zeer gewaardeerde vriend Fikser =D> Dat omdat deze blijft plakken omdat om te zorgen dat er smering komt tussen de BTL en het koppelingshuis. Die passing is zo nauw dat er moeilijk olie tussen kan komen waardoor de BTL niet goed meer functioneerd.

Dit is mijn TL: tjek de goodies 8)

Afbeelding

Ik verwijder de koppelingsdeksel door de glimmende boutjes met dopje 8 los te draaien, let op: er zijn 2 langere en 1 extra lange bout!

Afbeelding

Hier ziet men het koppelings huis met de 5 boutjes die je drukveren onder spanning houden.

Afbeelding

Deze maak je los, en verwijder je de 5 veren.

Afbeelding

Dat zeg ik... Veren

Afbeelding

Na het verwijderen van de veren komt het koppelingshuis los te zitten en men kan deze aan de kant gooien.

Afbeelding

Nu zie je koppelings platen en het lager zitten, het lager verwijder ik om bij de moer te komen die de BTL vast houd.
En de platen verwijder ik omdat ze zo glad zijn als het hoofd van Meylie....

Afbeelding

Deze moer maak je los met een luchtsleutel, na het verwijderen gooi je deze weg en gebruik je een nieuwe!!

Afbeelding

Het prachtige lagertje :D

Afbeelding

Het koppelings-pakket, 10 frictieplaten.. 9 metalen tussenplaten. Vervang je deze niet, zorg dan dat ze in de zelfde volgorde terug gaan.

Afbeelding

Je zult ook zien dat de laatste "kleiner" is dan de rest.

Afbeelding

Alle platen zijn verwijderd en de moer moet nog los.

Afbeelding

De BTL heb ik er compleet uitgeschoven.

Afbeelding

De moer + ring, BTL + het huis waar hij in ligt, hier gaan de boutjes in van de drukveren.

Afbeelding

Hier alles op een rij, je ziet dat die 4 nokjes in elkaar vallen. En bij accelereren en decelereren elkaar weg drukken waardoor
het koppelings pakket nog harder inelkaar word gedrukt om doorslippen te verkomen.

Afbeelding

Nu gaat de BTL op reis naar Fikser.

......................................

Afbeelding

Zo de BTL is terug van Fikser, hij heeft 3 gaatjes gevonkt.

Afbeelding

Nu kunnen we de boel weer monteren. Bij deze 2 onderdelen moet je opletten dat ze op de juiste manier in elkaar gaan, je ziet 2 kleine geponste gaatjes, deze moeten tegen over elkaar komen.

Afbeelding

Zo, de boel zit er weer in.

Afbeelding

De centrale moer (die je nieuw hebt besteld) Moet je aan trekken met 100Nm, als dat niet lukt omdat hij mee draait kun je iemand vragen om de motor in een versnelling te zetten en dan op de rem te trappen, dan blijft de moer stil staan.

Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe koppelingsplaten + veren.

Afbeelding

De koppelingsplaten moet je voordat je ze monteert inweken in motorolie. Om droog draaien te verkomen (Olie: MOTUL 5100)

Afbeelding

Onthoud: je hebt 2 verschillende platen. 1 smalle en de rest breed. De smalle moet als 1e gemonteerd worden, daarna een stalenplaat, een brede koppelingsplaat, weer een stalenplaat enz. Vergeet het lagertje niet!!

Afbeelding

De veren zet je nu op hun plaats, en zet ze vast met de 5 boutjes (10Nm)

Afbeelding

Koppeling deksel schoonmaken, een klein laagje vloeibare pakking erop, de deksel monteren en de boutjes met 8Nm vastdraaien.

En je bent klaar!!! =D>

Afbeelding

Nu is het een kwestie van gas geven!!

Maak ik fouten ? Ik hoor het graag!!
Laatst gewijzigd door Vonky op 08 okt 2008, 22:19, 5 keer totaal gewijzigd.

Fikser
Contacteer:

Re: How-2 "Koppeling"

Berichtdoor Fikser » 23 sep 2008, 07:22

Mooi geillustreerd =D> , de gaatjes zijn echter niet om de olie te laten weg stromen, maar om te zorgen dat er smering komt tussen de BTL en het koppelingshuis. Die passing is zo nauw dat er moeilijk olie tussen kan komen waardoor de BTL niet goed meer functioneerd.
Hoezo zijwieltjes??

Vonky
Contacteer:

Berichtdoor Vonky » 23 sep 2008, 07:59

Thanks voor de uitleg..... aangepast, anders nog iets ? Ik probeer hem vandaag op de post te doen!

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 23 sep 2008, 09:52

Ik ga hem wel zien arriveren 8)

Verder geen comments, bij het monteren goed opletten om hem weer op dezelfde manier erin te zetten zoals hij eruit kwam (staan geloof ik puntjes ingeslagen) De delen van de BTL zijn op elkaar ingesleten en da's waarschijnlijk niet overal gelijk. Volgens mij staat dit ook in de shop manual beschreven.
Maar goed zover zijn we nog niet, eerst maar eens gaten maken ;)
Hoezo zijwieltjes??

WeaZuL
Contacteer:

Berichtdoor WeaZuL » 23 sep 2008, 10:11

En de platen verwijder ik omdat ze zo glad zijn als het hoofd van Meylie...

:mad:

Thnx voor de howto nu weer ik hoe ik die van mij moet verwijderen \:D/ wat betreft die moer en weggooien waarom ??
Hugger|UnderTail|Doublebubble|Yoshi RS3&M4|Ledkn. V&A|EBC|St. Reml. V&A&K|STRE|PCIII|BMC|Gilles kspanners&lifters&clipons|Barnett|NoCut-crashpads|Technoflex-a&Bitubo-v&WP-st.d|Airbox&+/- mod|Pazzo|US-xenon|Datatool-S3

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 23 sep 2008, 11:10

Is een erg zachte moer op een erg harde as. Bij het losdraaien zal de as (vooral omdat er groeven in zitten) de draad van de moer beschadigen. Nieuwe moer kost nog geen tientje en moet met een behoorlijk moment worden aangehaald, liever zeker dan er bij het monteren achterkomen dat je een nieuwe moer nodig hebt.
Ook als de oude niet helemaal fris meer is zal er weer materiaal vanaf gevreten worden door de as wat weer vervuiling geeft.
Hoezo zijwieltjes??

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 23 sep 2008, 18:21

Mooie howto luitjes! netjes met foto's erbij en al!

Mare, is de btl (back torque limiter) niet juist om stuiteren van het achterwiel tegen te gaan dmv een beetje slip op de koppeling? 8-[
The coolest car alarm tester by far - TL1000

v-twin boy
Contacteer:

Berichtdoor v-twin boy » 23 sep 2008, 19:51

gewoon meteen een koppeling van een TL-r erin gooien, past zo, ben je ook van het gedonder af..
lekker knallen op de TL1000S, en af en toe sleutelen, hoort erbij., mooi werk!!!

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 23 sep 2008, 19:57

@v-twinboy

[-X ook dan kan de BTL gaan haperen, anders had een R er ook geen last van gehad.

@Loki

Deze werkt als het ware andersom, als hij belast wordt trekt hij het pakket extra samen. Helaas moet er wel bij gezegd worden dat het effect wat jij beschrijft niet echt weg genomen wordt door dit principe. marketing technisch klinkt het goed maar het is geen slipper-clutch.
Hoezo zijwieltjes??

Red Devil
Contacteer:

Berichtdoor Red Devil » 23 sep 2008, 20:00

BTL= Back Torque Limiter....

Tel uit je winst....

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 23 sep 2008, 20:12

Fikser schreef:Deze werkt als het ware andersom, als hij belast wordt trekt hij het pakket extra samen. Helaas moet er wel bij gezegd worden dat het effect wat jij beschrijft niet echt weg genomen wordt door dit principe. marketing technisch klinkt het goed maar het is geen slipper-clutch.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het zelf ook nog niet goed heb kunnen bekijken, maar dat was de voorstelling die ik ervan maakte. Het lock-up effect werkt dus wel, mits de oliegaatjemod is uitgevoerd?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

nico

Berichtdoor nico » 23 sep 2008, 21:40

Mooie foto's.
Liever een harde die klinkt, dan een zachte die stinkt!!

Vonky
Contacteer:

Berichtdoor Vonky » 23 sep 2008, 22:47

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 24 sep 2008, 08:45

Loki schreef:Het lock-up effect werkt dus wel, mits de oliegaatjemod is uitgevoerd?

Blijkbaar wel, want als hij niet meer goed functioneert gaat de boel slippen. Heb er na de mod geen last meer van gehad en de overigen die met de mod rijden heb ik ook nog niet gehoord. 8)
Hoezo zijwieltjes??

Flooriz

Berichtdoor Flooriz » 05 nov 2008, 20:17

Fikser schreef:Is een erg zachte moer op een erg harde as. Bij het losdraaien zal de as (vooral omdat er groeven in zitten) de draad van de moer beschadigen. Nieuwe moer kost nog geen tientje en moet met een behoorlijk moment worden aangehaald, liever zeker dan er bij het monteren achterkomen dat je een nieuwe moer nodig hebt.
Ook als de oude niet helemaal fris meer is zal er weer materiaal vanaf gevreten worden door de as wat weer vervuiling geeft.

Moest je die zachte moer niet borgen op de as? een klein stukje aan de bovenzijde krom slaan zodat hij niet los kan trillen? Stond zo in het WPHB, vandaar dat ze ook zeggen dat je een nieuwe moet bestellen. Bij losmaken van de oude moest je misschien een randje wegtikken.

Verder had ik zelf een nieuwe pakking besteld voor het koppelingsdeksel, na het plaatsen van de pakking nog een extra lijn vloeibare pakking aan de binnenzijde van de pakking gekit tegen eventuele lekkage.
Ook wordt er op verschillende websites gemeld dat de busjes in het koppelingsdekstel iets te hoog zijn of het deksel wat lager wordt) waardoor je wel de boutjes aandraait maar deze het deksel niet meer klemmen tegen het blok (gevolg is lekkage).

@fikser
BTL mod doet het bij mij nog helemaal prima en dat dus met orginele koppelingsplaten en orginele veren!
TL1000S '97 gereanimeerd met een frisse krukas, volledige blokrevisie and now ready to rumble!

Terug naar “How To's”