How to: Remmen revisie

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
f2ride2001

How to: Remmen revisie

Berichtdoor f2ride2001 » 28 okt 2007, 22:20

Geschreven voor het SVforum maar wellicht ook hier van nut want het principe blijft hetzelfde:

Remmen Revisie. Wat heb je nodig;

Afbeelding

Te weten: seals Suzuki nummer 59300-33841 (overigens is dit nummer een opvolging van 33840 welke in oude manuals te vinden is) Kosten 20EURO per setje. Voor 2 remklauwen heb je er dus 2 sets nodig. Verder ook nog nodig. Verder: werkplaatshandboek. Onmisbaar als naslagwerk voor oa aanhaalmomenten.

Afbeelding

Remvloeistof, WD40, remmenreiniger, nieuwe koperen ringen. Verder ook nog zeer handig: Perslucht.

Als eerste de remleidingen wegnemen en zoveel mogelijk de leidingen aftappen. LETOP geen remvloeistof morsen daar deze de lak ernstig kan aantasten.

Los eerst alle bouten voordat je de remklauw losneemt. Aan de fiets is het een stuk makkelijker. Zitten ze vast kun je WD40 gebruiken om de zaak los te weken. Remleidingen aftappen en zorgen dat ze niet meer kunnen lekken.

Afbeelding

Wanneer de remklauw los genomen is heb je dit in je handen:

Afbeelding

Zoals je kunt zien komen de seals naar buiten. Dit wordt veroorzaakt door het jarenlang de winter doorrijden. Zout en water hebben de zaak aangetast met als gevolg dat er 1 cup vast zit en de hele handel behoorlijk aangetast is.

De cups verwijder je het makkelijkst door de ontluchtingsnippel te verwijderen. Wanneer je nu hier perslucht opzet kun je de cups naar buiten blazen. Let er wel op dat je er wat voor doet want anders vliegen ze echt meters verweg met onherstelbare beschadingen als gevolg.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik de oude remblok gebruikt als "stop".

De cups gereinigd met remmen reiniger en gepolijst met polijst pasta.

VOOR:
Afbeelding

NA:
Afbeelding

Daarna het binnenste van de remklauw zuiver gemaakt. Voorzichtig dat je dit zonder beschadiging doet daar de seals er naadloos in moeten passen.

Afbeelding

Als alles goed schoon is, geen resten meer, en met perslucht uitgeblazen. Kun je de seals plaatsen. Deze eerst even in remvloeistof laten weken . En dan plaatsen. Voor je eigen gezondheid is het aan te raden handschoenen te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de cups in de remvloeistof en dan rechtstandig naar binnen duwen zo ver je kunt. Hierna kan de remklauw weer gemonteerd worden. Advies: plaats ook meten nieuwe remblokken nu je toch bezig ben.

Na plaatsing vullen met nieuwe remvloeistof. Gebruik geen oude restjes want remvloeistof is hygroscopisch, dwz het neemt vocht op en dat wil je nu net niet. Water verlaagd het kookpunt met verslechte remwerking als resultaat!

Als alles weer zit kun je weer rijden. Let wel op dat je de eerste 150km voorzichtig bent met remmen want de zaak moet weer inslijten.

Afbeelding

Veel rij plezier.

Groeten Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

bazz81

Berichtdoor bazz81 » 29 okt 2007, 00:03

is bij mij nog niet nodig denk ik zo, met mn 9500km's maar zeer goede beschrijving zoals ik het ff bekeken heb (niet alles gelezen)
goed bezigggg.... 8)
ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ

nikkootje
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 29 okt 2007, 20:34

netjes gedaan marc. =D> Toch blijf ik erbij dat het een 2000 model is :lol:
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Ni3ls

Berichtdoor Ni3ls » 29 okt 2007, 22:18

Heb ook mijn klauwen net weer in elkaar gezet. Was een leuke klus maar hopelijk zeer waardevol.
Achteraf bleken de zuigers niet eens zo smerig te zijn, maar het verschil mag er wezen.

Binnenkort een poging ondernemen om alles weer op de motor te plaatsen en goed te ontluchten.
Don't take life too seriously, you'll never get out of it alive!

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 30 okt 2007, 20:55

nikkootje schreef:netjes gedaan marc. =D> Toch blijf ik erbij dat het een 2000 model is :lol:

Zou kunnen, volgens kenteken 2001, heb 2e hands gekocht in 2002, met 4000km op de teller, nadat een "vriendelijke" automobilist mijn vorige
SV (identieke model) total loss reed :-( Ik had zelf gelukkig niet veel maar de SV wel...

Nu ik erover denk heb dus nu 34000+80000=112000km met een SV gereden en dat sinds 2000. :oops: :oops: En het blijft leuk :D :D

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 30 okt 2007, 20:57

f2ride2001 schreef:
nikkootje schreef:netjes gedaan marc. =D> Toch blijf ik erbij dat het een 2000 model is :lol:

Zou kunnen, volgens kenteken 2001, heb 2e hands gekocht in 2002, met 4000km op de teller, nadat een "vriendelijke" automobilist mijn vorige
SV (identieke model) total loss reed :-( Ik had zelf gelukkig niet veel maar de SV wel...

Nu ik erover denk heb dus nu 34000 (SV1) +80000 (SV2) =112000km met een SV gereden en dat sinds 2000. :oops: :oops: En het blijft leuk :D :D

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

mafkeez
Contacteer:

Berichtdoor mafkeez » 31 okt 2007, 07:33

Kijk dat zijn nog een handige topics...Deze 'winter' maar eens proberen!! :D
TL1000s 1998

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 01 nov 2007, 19:50

Als je meer tijd hebt zou ik eerder kijken wat er vervangen dient te worden. Bij een setje 6 zuigerremklauwen kost het namelijk een asociale bonk met geld om te reviseren! Je kunt natuurlijk makkelijk zulke revisie spullen uit de states laten komen, misschien dat dat scheelt..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 01 nov 2007, 21:46

Loki schreef:Als je meer tijd hebt zou ik eerder kijken wat er vervangen dient te worden. Bij een setje 6 zuigerremklauwen kost het namelijk een asociale bonk met geld om te reviseren! Je kunt natuurlijk makkelijk zulke revisie spullen uit de states laten komen, misschien dat dat scheelt..

Had ik ook al bedacht maar $10,53 + verzendkosten en douane maakt dat het net zo duur is als in Nederland. En als je een beetje kunt lullen krijg je nog wel korting. Heb uiteindelijk ook maar 16euro betaald.

In Duitsland ook nog revisie setje gevonden voor 33,16 euro. Dit was dan een set voor 2 remklauwen compleet met de rubberen hoesjes voor de glijtangen. Alleen verzendkosten van 17 euro kwam er nog bij dus toch nog prijzig. Vandaar toch maar de dealer.

Bedacht me nog net dat ik ook wel de binnenkant misschien met een dremel had schoon kunnen maken. (kunststof borsteltje) Ach voor de volgende keer.

Ik heb trouwens ook nog gekeken naar 2e hands remklauwen maar de gozer wou nog 100 euro per klauw hebben en dat zat er bij mij niet in. Wil tenslotte ook nog de TL blijven rijden :D

Groetjes Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

Ni3ls

Berichtdoor Ni3ls » 04 nov 2007, 09:30

De remmen er gister weer opgezet. De voorrem werkt weer naar behoren. De achterrem (wegens tijdgebrek) nog niet geheel kunnen ontluchten.

Helaas niet zulke mooie en duidelijke foto's kunnen maken als f2ride2001 maar wel een kleine poging met de gsm gedaan om toch iets te kunnen laten zien :D

Afbeelding

Afbeelding
Don't take life too seriously, you'll never get out of it alive!

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 04 nov 2007, 19:08

Ni3ls schreef:De remmen er gister weer opgezet. De voorrem werkt weer naar behoren. De achterrem (wegens tijdgebrek) nog niet geheel kunnen ontluchten.

Helaas niet zulke mooie en duidelijke foto's kunnen maken als f2ride2001 maar wel een kleine poging met de gsm gedaan om toch iets te kunnen laten zien :D

Voor een gsm nette foto's hoor!

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

Turbo_Henky

Re:

Berichtdoor Turbo_Henky » 19 nov 2009, 20:47

Loki schreef:Als je meer tijd hebt zou ik eerder kijken wat er vervangen dient te worden. Bij een setje 6 zuigerremklauwen kost het namelijk een asociale bonk met geld om te reviseren! Je kunt natuurlijk makkelijk zulke revisie spullen uit de states laten komen, misschien dat dat scheelt..

Je kunt ook kijken naar een setje van Kawasaki, die gebruiken dezelfde kauwen op a.o. de ZX7R. Dij de Kawa dealer kun je de rubbertje gewoon los bestellen terwijl bij de Suzuki dealer je alleen een heel setje voor een klauw kunt bestellen.
Geniet nooit met mate

stevetl1000r

Re: How to: Remmen revisie

Berichtdoor stevetl1000r » 08 jul 2010, 00:21

Ik heb net mijn 6-zuigerklauwen gereviseerd van mijn TL-r
Na alles te ontluchten krijg ik goed spanning op mijn hendel, alleen staat hij op stand 1 en ik trek hem nog tot tegen de gashendel aan.
Op stand 6 kan ik zelfs niet de volledige druk opbouwen.
Het is alsof de zuigers teveel terugkeren.
Ik heb alles volgens het boekje gedaan, alleen heb ik de dichtingen en de zuigers gewoon met de hand ingewreven bij montage.
Deze gingen er vlotjes in...
Weet iemand raad???

Steve

Red Devil
Contacteer:

Berichtdoor Red Devil » 08 jul 2010, 16:36

stevetl1000r schreef:Ik heb net mijn 6-zuigerklauwen gereviseerd van mijn TL-r
Na alles te ontluchten krijg ik goed spanning op mijn hendel, alleen staat hij op stand 1 en ik trek hem nog tot tegen de gashendel aan.
Op stand 6 kan ik zelfs niet de volledige druk opbouwen.
Het is alsof de zuigers teveel terugkeren.
Ik heb alles volgens het boekje gedaan, alleen heb ik de dichtingen en de zuigers gewoon met de hand ingewreven bij montage.
Deze gingen er vlotjes in...
Weet iemand raad???

Steve

Rempomp? Ook die kan schoon

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 08 jul 2010, 16:48

Teveel terug trekken bestaat naar mijn idee niet, als de boel mooi vrij loopt is dat super. Je kunt het remsysteem demonteren en dan ontluchten met de onderdelen gehouden op een manier waarop er niets van lucht achter kan blijven. Wat je nu ook goed kunt doen met de schone remzuigers is de boel goed naar buiten pompen met bijvoorbeeld een stukje hout ertussen en een oog op het reservoir. Vervolgens de remzuigers weer allemaal zo ver mogelijk naar binnen duwen. Hiermee verplaats je een boel vloeistof omhoog met een gesloten systeem, dat kan ook schelen. Daarna goed inremmen natuurlijk, als je nieuwe blokken gestoken hebt!

Succes 8)
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Terug naar “How To's”