NAKS

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
tsjoe007

NAKS

Berichtdoor tsjoe007 » 25 mei 2017, 17:27

Ik wil even checken of de voorste NAKS nog werkt zoals het hoort.
Ik weet ondertussen dat je het ding er gewoon kan afhalen om te reinigen en op een goede werking te controleren maar waar ik nergens iets over vind, ook niet in het WPH, is of hierbij de krukas op een bepaalde stand / merkteken moet staan.
Ik meen ooit te hebben gelezen dat de ketting "een los punt" heeft en dat je op die plaats de spanner terug moet monteren :-k
Zijn er nog handige weetjes voor de revisie ? Wat zijn bijvoorbeeld "de drie klikjes" die ik al eens ben tegengekomen hier op het forum. Is dat de instelling met de NAKS nog gemonteerd of gedemonteerd ?
Thnx !

Groeten

Rinidpp
Contacteer:

Re: NAKS

Berichtdoor Rinidpp » 25 mei 2017, 22:34

Na een biertje en een glas wodka moest ik toch even nadenken, huh NAKS, ha, toen viel het kwartje.

Waarom zou je dat willen doen, maakt ze herrie, of loopt ze onregelmatig? Nog nooit gehoord dat je de spanners er af moet halen om te checken. Ooit bij een GS1000G gedaan, gewoon tijdens draaiende motor, kon je aan een knopje op de spanner draaien, voelde dat die zich vanzelf spande. Verder nooit meer naar gekeken, op geen enkele fiets.

Mijn meisie staat af te koelen, vandaag lekker samen buiten wezen spelen. Zondag weer, dinsdag naar Tovami, kijken hoe het met haar is, of ze te veel of te weinig krijgt.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 25 mei 2017, 22:50

Wel ik ben al op meerdere artikels gestoten die berichten over vastlopende NAKS : de motor gaat na verloop van tijd steeds meer herrie maken omdat de automatische spanner vastzit. Is blijkbaar eenvoudig te herstellen/repareren.
Bij mij begint de herrie enkel als de motor warm is dus zeg maar na een stevige rit. Kan ook aan de motorolie liggen natuurlijk : heb ze laatst bij de oliewissel opgevuld met Repsol 10W50 Racing Full Synthetic. Misschien moet ik maar eens proberen met een half-synthetische olie ?
Ondertussen zou ik wel graag die spanner eens effe nakijken dus als er iemand wat info heeft hoe en wat ?

Groeten

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 26 mei 2017, 09:55

Volsyntheet in de TL is in mijn boekje sowieso niet echt een goed idee. Altijd een halfsyntheet gebruiken.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 26 mei 2017, 12:33

Thnx Peter, is er een bepaald merk waar ze het goed op doen ? Weet jij nog iets meer over de NAKSen ? True or fake ?

Groeten

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 26 mei 2017, 14:30

Het is een volledig automatisch stel systeem.
Gewoon demonteren, schoonmaken / controleren en weer monteren volgens WPHB. Specifieke punten op de ketting heb ik nog nooit van gehoord....
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 26 mei 2017, 23:20

Gebruik al twee jaar, zeg 25000km de Motul 300V 10W40 en de 15W50 vol synthetische olie. Ooit door Hayabusa gast aanbevolen, goede en onderhoudende olie.
Misschien een topic, wie gebruikt welke olie en waarom?

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 27 mei 2017, 01:17

Vol synthetische olie is in veel gevallen de oorzaak van doorslippen van de koppeling.

Overgrote deel van de TL gemeenschap rijd daarom half synthetisch.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 27 mei 2017, 09:35

Met de 10W40 en de 15W50 nog nooit last van gehad, kraantje staat regelmatig helemaal open. Sinds ik de Motul gebruik, vooral een brandschoon blok aan de binnenkant.

Rini

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 27 mei 2017, 16:13

De Motul staat met stip genoteerd op mijn bestellijstje.
Kijken hoe ie het dan doet.
NAKS wacht ik mee tot na het seizoen want heb nog wat werkjes in de planning staan.
Eén van die werkjes die net afgerond waren heeft mij gisteren het leven gered ...
Maar dat verhaal zet ik straks in een nieuw topic.

Groeten en thnx voor de fb

Terug naar “How To's”