XJ650 Secca met YICS blok

Slap gezwans en sterke verhalen!
Gebruikersavatar
Cubic Rules
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 sep 2007, 22:30

XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor Cubic Rules » 19 feb 2014, 15:37

(Voor vergroting gewoon op de foto's klikken)

Ik had zin weer eens aan een projectje te beginnen. Het begon met de zoektocht.
Vereisten:
· Frikandellen vorm benzinetank
· Stalen zwabberframe
· Gunstige houding
· Niet al te zware motor (spaarzaam met de rug :roll: )
· Goede CC/PK verhouding
· Probleemloos blok
· Oliekoeling
· Stereo vering
· Niet vernaggeld door slecht onderhoud
· Goede basis (geen pekelfiets die helemaal verroest/aangetast is)
· Met verbouwing en onderdelen erbij moeten de kosten hopelijk onder de <1500 blijven
Afbeelding
13 Januari 2014. Gevonden en rijdend opgehaald, een XJ650 secca met YICS blok (Net iets meer vermogen door extra pockets in de verbrandingskamers) 57k echte kilometers op de teller en het blok loopt mooi en rustig. Het rijden is niet te vergelijken met een SSport machine of een TL maar het is zeker geen straf. Hij rijdt leuk en remt ook goed. Die grote wielen is wel even wennen. 18” achter en 19” voor.
Afbeelding
De beslissing wat ik er van ga maken. Deze eerste cafe racer op basis van een XJ650 vond ik wel mooi maar gezien de houding heb ik besloten een Oldskool Tracker er van te maken.
Kenmerken van een tracker:
· Minimalistisch design
· Gebobt achterkantje
· Monozit
· Alle plastic er af
· Koplamp naar beneden
· Tellers weg of verlagen
· Dikke uitlaat
· Etc.
Een beetje een tussenweg tussen deze modellen dus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Inventaris opmaken en het een en ander nieuw bestellen. Cross stepjes leken me het beste bij het concept passen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo om te beginnen even langs de strip club. Er komt toch heel wat plastic en overbodige zooi vanaf… een krat vol en een groot zadel
Afbeelding
Afbeelding
Vrij van alle plastic. Nu ff staren… Er zit al een dikke oldskool sebring demper op, dat scheelt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Besloten waar die ingekort gaat worden
Afbeelding
Het spatbord er toch ook maar af halen
Afbeelding
Afbeelding
Van deze volgende fase heb ik geen plaatjes. Op de een of andere manier heb ik altijd gitzwarte handen bij werkzaamheden zoals het stellen van de kleppen, het reinigen van de carburateurs en remmen etc.
Mijn longinhoud was niet groot genoeg om het restvuil er uit te blazen ;), daarom maar een compressor gehaald met allerlei accessoires voor banden te pompen, verf spuiten enzo.
Afbeelding
Na de afstel en schoonmaak klussen is het tijd voor afdeling bak en braad. Hiervoor heb ik de Iskravar/Weldpartner 150 van de vliering gehaald. Ik had nog wat plaatjes enzo nodig, daarvoor ben ik langs de smederij gegaan en heb voor een tientje metaalresten gehaald.
Afbeelding
Werkelijk nergens kon ik 26mm stalen buis vinden,… tot ik tegen mijn oude gazelle fiets stond te leunen. Even een traantje weggepinkt en het frame aan gort gezaagd. #-o :D Buigen was geen optie, daarom heb ik een aantal pizzapuntjes uitgezaagd, gebogen en de buis weer dichtgelast. Aan het begin dat tegen het frame komt een hoek van 35 graden afgesneden zodat de achterband vrije loop heeft en de bocht tegen het frame gelast.
Afbeelding
Omdat ik de achterkant zo clean mogelijk wil houden heb ik besloten de nummerplaat aan de zijkant te plaatsen. Ik kon geen goede plek vinden om het aan vast te schroeven, daarom heb ik maar een frampje gemaakt en aan de achterkant vastgelast. Ik heb nog even gedacht om een ingenieus wegklapmechanisme te maken maar zo hard zal ik niet rijden met deze motor...
Afbeelding
De megakoplamp wordt vervangen door een kleinere oldskool en de tellers moesten ook omlaag. Daarvoor heb ik een minimalistisch verlagingsrekje gemaakt van lekker dik plaatstaal. De las is wat dik en breed. Ondanks dat ik voorzien had een brede las te leggen voor de stevigheid, had ik achteraf de mig op stand 3 of 4 moeten zetten...
Afbeelding
Accubakje en wat ruimte voor de hoognodige elektronica die ik nergens kwijt kan.
Afbeelding
De uitlaatdemper zat vast aan de passagierstepjes. Aangezien die er af gaan had ik nog een steuntje nodig. Met bak en braad aan elkaar gellast.
Afbeelding
Ruim een maand verder (met name in de avonduurtjes) en de basis is gelegd,… nu eerst even opruimen.
Afbeelding
Tommaselli stuurtje
Afbeelding
Chromen pijpje voor de enduro/cross look op het stuur.
Afbeelding
Achterspatbord op maat gesneden uit een alu plaat en een avond lopen kloppen tot mijn oren suisden en de blaren op mijn handen stonden.
Afbeelding
Volgende stappen:
a. Primen
b. Spuiten
c. Bekabeling uitkammen
d. Kabel routing verzinnen
e. Remmen reinigen
f. Vloeistoffen vervangen
g. Bougies etc.

Twijfels op dit moment:
Binnenspatbord om de accu en elektronica droog te houden.
Plaatsing van het contactslot
Bandenkeuze (Eigenlijk moet ik eerst deze oprijden maar dikkere banden staan mooier)
Plaatsing van achterknippers (liefst geen of zo klein mogelijk)
Voorpoten brugje of minimaal spatbordje
Zadel, ik heb nog een TLR zadel liggen waarschijnlijk zal dat de basis worden.
...

Update volgt zodra ik weer wat stapjes heb gemaakt. Het doel is wel om in het voorjaar een rijdende machine te hebben.
Laatst gewijzigd door Cubic Rules op 10 mar 2014, 18:02, 9 keer totaal gewijzigd.
XL600R XJR1200 XL500S XJR1300SP XT600E FJ600 TL1000S'99 R100GS/PD TL1000S'97 SV650N GS1000G GSXR 1100W DR650RSE Gorilla125 TL1000R GS450L Bandit-1127 Cagiva V-Raptor XJ650 GSX1100G KLX650C SV1000S DR750S VTR1000F 600SS FZS1000 NTV650 GSX750E DR800 SV1000S

Gebruikersavatar
pilatus
Berichten: 689
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:44

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor pilatus » 19 feb 2014, 16:00

Leuk verhaal en leuk project!
Afbeelding

RobDeMan
Berichten: 324
Lid geworden op: 12 jun 2013, 16:52

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor RobDeMan » 19 feb 2014, 16:46

Lekker bezig weer Alexander! Ziet er toppie uit!

Gebruikersavatar
Cubic Rules
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 sep 2007, 22:30

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor Cubic Rules » 19 feb 2014, 16:55

pilatus schreef:Leuk verhaal en leuk project!

Thanks. Het scheelt dat het concept minimalistisch is. Dan moet je op en bepaald punt gewoon ophouden :D Dit in tegenstelling tot het pimpen van een TL. Daar kan je maar mee door gaan :D
RobDeMan schreef:Lekker bezig weer Alexander! Ziet er toppie uit!

Dankje, kom je helpen poetsen? Help ik je wel met de techniek waar nodig :D
XL600R XJR1200 XL500S XJR1300SP XT600E FJ600 TL1000S'99 R100GS/PD TL1000S'97 SV650N GS1000G GSXR 1100W DR650RSE Gorilla125 TL1000R GS450L Bandit-1127 Cagiva V-Raptor XJ650 GSX1100G KLX650C SV1000S DR750S VTR1000F 600SS FZS1000 NTV650 GSX750E DR800 SV1000S

TLRTwins
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor TLRTwins » 19 feb 2014, 17:07

Ben benieuwd naar het resultaat!!

Gebruikersavatar
tl1000r zwolle
Berichten: 574
Lid geworden op: 20 apr 2008, 09:32
Locatie: zwolle

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor tl1000r zwolle » 19 feb 2014, 17:14

wat gaaf toch allemaal die projecten, deze ook weer =D>

kan bijna niet achterblijven zo :lol:
She's Big, she's black, she's Beautiful, she is my 1000CC Evil Twin.

Gebruikersavatar
Cubic Rules
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 sep 2007, 22:30

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor Cubic Rules » 19 feb 2014, 17:31

TLRTwins schreef:Ben benieuwd naar het resultaat!!

Bedankt,... ik ook eerlijkgezegd :D
Hoe staat het met jouw vorderingen?
XL600R XJR1200 XL500S XJR1300SP XT600E FJ600 TL1000S'99 R100GS/PD TL1000S'97 SV650N GS1000G GSXR 1100W DR650RSE Gorilla125 TL1000R GS450L Bandit-1127 Cagiva V-Raptor XJ650 GSX1100G KLX650C SV1000S DR750S VTR1000F 600SS FZS1000 NTV650 GSX750E DR800 SV1000S

Gebruikersavatar
Cubic Rules
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 sep 2007, 22:30

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor Cubic Rules » 19 feb 2014, 17:32

tl1000r zwolle schreef:wat gaaf toch allemaal die projecten, deze ook weer =D>

kan bijna niet achterblijven zo :lol:


Dankje,... mocht ruimte het probleem zijn, een Honda Gorilla kan je in de woonkamer verbouwen ;) :D
XL600R XJR1200 XL500S XJR1300SP XT600E FJ600 TL1000S'99 R100GS/PD TL1000S'97 SV650N GS1000G GSXR 1100W DR650RSE Gorilla125 TL1000R GS450L Bandit-1127 Cagiva V-Raptor XJ650 GSX1100G KLX650C SV1000S DR750S VTR1000F 600SS FZS1000 NTV650 GSX750E DR800 SV1000S

Gebruikersavatar
Digitus
Berichten: 1340
Lid geworden op: 22 sep 2008, 19:22
Locatie: Bakhuizen, FR

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor Digitus » 19 feb 2014, 17:48

Cool ! Mooi veel foto's ook. Ik kom even terug op het voorspatbordje. Heb trouwens ook nog een voorvorkstabilisator liggen.
Lente ?

TLRTwins
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor TLRTwins » 19 feb 2014, 18:18

Cubic Rules schreef:
TLRTwins schreef:Ben benieuwd naar het resultaat!!

Bedankt,... ik ook eerlijkgezegd :D
Hoe staat het met jouw vorderingen?



Op het moment dozen, kratten tot plafond. :shock:

Maar erg druk met andere dingen, dus loopt niet hard. Gelukkig doen andere wel hun best, dus geniet ik mee met mensen die wel vrije tijd kunnen vinden :D 8)

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4379
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor pedrodetski » 19 feb 2014, 18:26

tl1000r zwolle schreef:wat gaaf toch allemaal die projecten, deze ook weer =D>


Idd geweldig! Vind het heerlijk om te zien hoe iedereen zo lekker bezig is met verbouwen en aanpassen! TL of geen TL!
Ik zeg goed bezig en hou ons op de hoogte!!! =D> =D>
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Gebruikersavatar
Cubic Rules
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 sep 2007, 22:30

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor Cubic Rules » 20 feb 2014, 08:48

Digitus schreef:Cool ! Mooi veel foto's ook. Ik kom even terug op het voorspatbordje. Heb trouwens ook nog een voorvorkstabilisator liggen.

Dankje,.. ik zie de maten wel doorkomen dan ;)

pedrodetski schreef:
tl1000r zwolle schreef:wat gaaf toch allemaal die projecten, deze ook weer =D>


Idd geweldig! Vind het heerlijk om te zien hoe iedereen zo lekker bezig is met verbouwen en aanpassen! TL of geen TL!
Ik zeg goed bezig en hou ons op de hoogte!!! =D> =D>


Ik ga zeker proberen foto's bij te houden. Geen idee hoe jullie dat oplossen. Heb je een oude camera in de schuur/garage liggen of krijgen jullie nooit vieze handen? :D
Tja ik heb even getwijfeld of ik de update moest plaatsen. Het is immers een TL forum :roll: :-" Met een duwtje in de rug van Digitus daarom toch maar besloten een topic aan te maken.
XL600R XJR1200 XL500S XJR1300SP XT600E FJ600 TL1000S'99 R100GS/PD TL1000S'97 SV650N GS1000G GSXR 1100W DR650RSE Gorilla125 TL1000R GS450L Bandit-1127 Cagiva V-Raptor XJ650 GSX1100G KLX650C SV1000S DR750S VTR1000F 600SS FZS1000 NTV650 GSX750E DR800 SV1000S

Gebruikersavatar
Cubic Rules
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 sep 2007, 22:30

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor Cubic Rules » 20 feb 2014, 08:52

Heeft er toevallig iemand ideeën over wat de beste oplossingen zijn voor de dilemma's waar ik mee zit?

Binnenspatbord om de accu en elektronica droog te houden. Ja/nee (dit verwoest wel weer het open concept maar helpt wel dat ik met een buitje ook nog kan rijden)
Plaatsing van het contactslot (voor, achter? of links onder in het driehoek zeg maar net boven de enkel)
Bandenkeuze, (Eigenlijk moet ik eerst deze oprijden maar dikkere banden staan mooier)
Plaatsing van achterknippers (liefst geen of zo klein mogelijk)
Voorpoten brugje of minimaal spatbordje?
XL600R XJR1200 XL500S XJR1300SP XT600E FJ600 TL1000S'99 R100GS/PD TL1000S'97 SV650N GS1000G GSXR 1100W DR650RSE Gorilla125 TL1000R GS450L Bandit-1127 Cagiva V-Raptor XJ650 GSX1100G KLX650C SV1000S DR750S VTR1000F 600SS FZS1000 NTV650 GSX750E DR800 SV1000S

Gebruikersavatar
tl1000r zwolle
Berichten: 574
Lid geworden op: 20 apr 2008, 09:32
Locatie: zwolle

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor tl1000r zwolle » 20 feb 2014, 09:38

Cubic Rules schreef:
tl1000r zwolle schreef:wat gaaf toch allemaal die projecten, deze ook weer =D>

kan bijna niet achterblijven zo :lol:


Dankje,... mocht ruimte het probleem zijn, een Honda Gorilla kan je in de woonkamer verbouwen ;) :D


ben alleen bang dat de vrouw mij dan gaat verbouwen :lol:
She's Big, she's black, she's Beautiful, she is my 1000CC Evil Twin.

Gebruikersavatar
Digitus
Berichten: 1340
Lid geworden op: 22 sep 2008, 19:22
Locatie: Bakhuizen, FR

Re: XJ650 Secca met YICS blok

Berichtdoor Digitus » 20 feb 2014, 10:09

Cubic Rules schreef:Heeft er toevallig iemand ideeën over wat de beste oplossingen zijn voor de dilemma's waar ik mee zit?

Binnenspatbord om de accu en elektronica droog te houden. Ja/nee (dit verwoest wel weer het open concept maar helpt wel dat ik met een buitje ook nog kan rijden)
Plaatsing van het contactslot (voor, achter? of links onder in het driehoek zeg maar net boven de enkel)
Bandenkeuze, (Eigenlijk moet ik eerst deze oprijden maar dikkere banden staan mooier)
Plaatsing van achterknippers (liefst geen of zo klein mogelijk)
Voorpoten brugje of minimaal spatbordje?


Herkenbare dilemma's !
- Spatbord: wil je met een buitje kunnen rijden, dan is een voor- en achterspattert noodzakelijk. Anders rijdt het wel heel raar
- contactslot: als het minimalistisch moet zijn, dan dus niet in het zicht
- Banden: het was toch een lowbudget project? Rij eerst een tijdje op de oude banden, is de bike een blijvertje, gooi je er nieuwe op.
- Knippers: toch wel plezierig op de openbare weg en verplicht vanaf een bepaalt bouwjaar geloof ik. Maar dan wel kleine knippertjes. Misschien bar-end knippers?
- gewone spatborden werken vaak ook als stabilisator. Ons plan in om het oude spatbord te verzagen en de stevige beugels te gebruiken om een klein alu spatdingetje aan te hangen. We verwachten dat er zonder die beugels iets te veel speling tussen beide vorkpoten zit en louter alu frutseltjes er na verloop van tijd afvallen.
Lente ?


Terug naar “Off-topic”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast