Pedro's Gixxer

Slap gezwans en sterke verhalen!
pedrodetski
Moderator

Pedro's Gixxer

Berichtdoor pedrodetski » 01 aug 2013, 18:04

Om mijn eigen draadje niet te vervuilen met naaimachine verhalen en issues open ik hier even een nieuw topic.

Gisteren weer een circuitdag gehad op Zandvoort. Erg genoten maar wel wat issues gehad met de remmerij van de gixxer.
Bij het remmen merkte ik serieuze vibraties aan de voorkant, soms zo erg dat het leek alsof ik ging stuiteren aan de voorkant.
De vorige circuitdag was dat ook al enigzins aanwezig, dus heb ik besloten om toen een paar andere schijven te monteren die ik nog had liggen. Het moge duidelijk zijn dat het er alleen maar slechter op is geworden..... :s
Ben zojuist eerst maar is aan het meten gegaan met een voeler op de schijf, zie het filmpje.
Het is ook merkbaar als ik zegmaar stapvoets rij en de rem licht laat aanlopen, ik merk dat er punten zijn in de omtrek dat er harder afgeremd wordt dan op een ander moment. Als een sinus zegmaar.
Wat denken jullie is de schijf krom? Ik zal ook nog een filmpje maken als de klauw eraf is.

Afbeelding
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

pedrodetski
Moderator

Re: Pedro's Gixxer

Berichtdoor pedrodetski » 01 aug 2013, 18:26

Dit is het filmpje zonder remklauw.
Zo te zien maakt het geen verschil.... :-k
Ik had voordat ik deze schijven ging monteren al alle bussen/nagels schoon gemaakt met remmenreiniger. Het viel mee met hoeveel vuil eruit kwam en ze waren sowieso allemaal gewoon gangbaar...

Afbeelding
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 01 aug 2013, 18:38

Dit is de andere kant met de klauw er nog op.

Afbeelding

Pedro's Speedshop

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 01 aug 2013, 18:55

De blokken zijn niet scheef afgesleten wat mij vertelt dat de zuigers goed werken.
Ook lijkt het niet al te vies te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 01 aug 2013, 19:18

Bij het eerste filmpje lijkt het of de hele schijf niet recht op de naaf staat. Het verloop lijkt heel linear met 1 duidelijke piek en 1 duidelijk dal? Bij die andere schijf is het wat lastiger te zien hoever je bent met draaien.

Uit m'n hoofd stond er bij Stoptech op de website heel wat info over schijven, verschil in frictie, krom etcetera. Als ik jouw was zou ik ff zoeken.. ehm ja heb m dus al: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-myths

Het schuin afslijten van remblokken is niet ongewoon en volgens mij geen probleem. Volgens mij kun je er niet zoveel aan doen als je blokjes monteert die niet zijn bedoeld voor die remklauw. Zeker als ze heel stroef zijn wil de voorkant van de blokjes graag met te schijf mee, dus kantelen ze iets en dat zorgt voor een soort zelfbekrachtiging. Hierdoor ontstaat volgens mij ook dat hap gevoel bij sommige remblokken, het redelijk bijterige begin en vervolgens redelijk lineair. En dat zou je bijvoorbeeld ook moeten kunnen merken met de klauwen die een blokje per zuiger hebben.
Laatst gewijzigd door Loki op 01 aug 2013, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 01 aug 2013, 19:31

Loki schreef:Bij het eerste filmpje lijkt het of de hele schijf niet recht op de naaf staat. Het verloop lijkt heel linear met 1 duidelijke piek en 1 duidelijk dal? Bij die andere schijf is het wat lastiger te zien hoever je bent met draaien.

Uit m'n hoofd stond er bij Stoptech op de website heel wat info over schijven, verschil in frictie, krom etcetera. Als ik jouw was zou ik ff zoeken.. ehm ja heb m dus al: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-myths

Het verloop lijkt mij juist een mooie sinus met positieve- en negatieve waardes.
In het tweede filmpje kun je als het goed is ook een streepje op de schijf zien (met stift gedaan).
De link is zeker nuttig en weer wat leesvoer thnx! :D

Pedro's Speedshop

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 01 aug 2013, 23:08

Is het gezichtsbedrog of steken de zuigers buiten de blokken?
Hoezo zijwieltjes??

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 01 aug 2013, 23:34

Fikser schreef:Is het gezichtsbedrog of steken de zuigers buiten de blokken?

Dat heb je scherp gezien en is mij niet opgevallen!
De zuiger zit net naast het randje van het remblokje, er zit redelijk wat beweging in en kan het blokje net over de zuiger trekken 1mm ongeveer.
Zouden er verkeerde blokken inzitten? :-k

Afbeelding

Pedro's Speedshop

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 01 aug 2013, 23:36

Loki schreef:Het schuin afslijten van remblokken is niet ongewoon en volgens mij geen probleem. Volgens mij kun je er niet zoveel aan doen als je blokjes monteert die niet zijn bedoeld voor die remklauw. Zeker als ze heel stroef zijn wil de voorkant van de blokjes graag met te schijf mee, dus kantelen ze iets en dat zorgt voor een soort zelfbekrachtiging. Hierdoor ontstaat volgens mij ook dat hap gevoel bij sommige remblokken, het redelijk bijterige begin en vervolgens redelijk lineair. En dat zou je bijvoorbeeld ook moeten kunnen merken met de klauwen die een blokje per zuiger hebben.

Maar als ze schuin afslijten ga je toch remvermogen missen?

Pedro's Speedshop

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 02 aug 2013, 01:54

pedrodetski schreef:Het verloop lijkt mij juist een mooie sinus met positieve- en negatieve waardes.

Hmm volgens mij bedoelen we hetzelfde! In elk geval lijkt de uitslag van de schijf recht evenredig met hoe je hemt draait. Nergens een plotse uitschieter. En de plus en min lijken verdeeld over precies 1 hele omwenteling, gezien het ventiel. Als de schijf t.o.v. de velg een klein beetje scheef staat krijg je volgens mij precies dat. Of de er zit genoeg ruimte op de buttons om de schijf zo een beetje te laten staan, opzich niet erg. Maar als er te veel wrijving is tussen de twee en hij kan zich niet centreren is het ook niet goed.

Fikser schreef:Is het gezichtsbedrog of steken de zuigers buiten de blokken?

Nu ik nog eens naar dat plaatje kijk, en op die andere foto een soort aanloop spoor zie op de klauw vlak voor het blokje valt me op dat de zuigers er aan de ene kant verder uit komen dan aan de andere kant. Of is dat handmatig gedaan? En zo te zien kunnen de zuigers wel een poetsbeurtje gebruiken!

pedrodetski schreef:Maar als ze schuin afslijten ga je toch remvermogen missen?

In principe is het contact oppervlak schijf/blok hetzelfde dus dat maakt niet zo heel veel uit. Maar het is inderdaad wel zo dat de remzuigers nog steeds haaks op de schijf staan en dan misschien niet meer haaks op de achterkant van het remblokje. Vooral onder extreem gebruik lijkt me dat niet zo geweldig. En het blokje is natuurlijk vroegtijdig aan 1 kant versleten.

Of dit nu beter is bij de betere merken remblokken weet ik eigenlijk niet maar daar ga ik nu wel even van uit. Verder is mijn ervaring met m'n vorige en huidige fancy remsets dat deze beide niet het bijterige hadden bij het aanspreken van de remmen. Dat zou dan misschien komen omdat dat zelfbekrachtigingseffect er niet is. En dat zou dan weer komen omdat ze waarschijnlijk de remblokken en remklauwen zo hebben gemaakt dat de blokken niet schuin slijten. Met andere woorden, zou het inherent zijn aan het veranderen naar veel agressievere blokken in standaard remklauwen?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 08 aug 2013, 21:07

Oja, tijdens de eerste sessie is de gopro van de motor gestuiterd..... :shock:
'GoPro3 Black R.I P' bekijken op YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=7Ws97c6T ... ata_player

Pedro's Speedshop

Melroj
Contacteer:

Berichtdoor Melroj » 15 aug 2013, 02:00

=D> Whaha, geweldig filmpje. Met name de tekst, die zorgt dat je blijft kijken. =D>

Jammer van je speelse-kijk-machientje.
Afbeelding

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 18 aug 2013, 14:01

Na de ellende met de remschijven is het nu hopelijk over.
Heb een set BRAKING schijven van Polthergeist overgenomen waarvan er bij 1 een aantal bussen missen door een poging tot diefstal.
Braking zelf wil ze wel repareren maar dan moeten ze naar Italië worden opgestuurd en de kosten zijn hoog.
Nu had ik het idee om de schijven volledig zwwevend te maken door er nieuwe bussen in te plaatsen. bij de zoektocht eindigde ik bij hobbyist.nl een BMW zaak.
Hun konden mij de bussen aanleveren in de exact dezelfde maat als die van BRAKING (dia. 13.89mm, L 6.20mm). Dus maar gelijk een 20 tal van de busjes besteld en begonnen met verwijderen van de oude bussen (dremel).
Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles eruit was schoongemaakt en de busjes geinstalleerd.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de schijven nu volledig zwevend zijn kun je ze aardig horen rammelen als een tamboerijn (dit is normaal). kijk maar in het filmpje.
Afbeelding

Ook gelijk een TRE (thnx Oost) en throttletube van een yamadrama R6 geïnstalleerd voor het snelgas effect.
Nu nog het boeltje testen..... :D

Pedro's Speedshop

finally
Moderator

Berichtdoor finally » 18 aug 2013, 20:28

Netjes! Handig ook die site voor die bussen.
Hebben ze toevallig ook van die aparte veerringen die er normaal tussen zitten?
De goudkleurige abm schijven rammelen ook als een malle.
En op straat heb ik dat liever niet.

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 18 aug 2013, 20:55

finally schreef:Netjes! Handig ook die site voor die bussen.
Hebben ze toevallig ook van die aparte veerringen die er normaal tussen zitten?
De goudkleurige abm schijven rammelen ook als een malle.
En op straat heb ik dat liever niet.

Die heb ik erbij gehad. Dat zijn de ringen die je op de foto ziet. Het zijn schoteltjes, maar niet echt veerringen zoals wat eruit is gekomen.
Even een belletje plegen en je weet het, zijn zeer behulpzame gasten!

Pedro's Speedshop

Terug naar “Off-topic”