Tandwielen op tijd zetten

Voor alle kleine dingetjes ;-)
Loki
Contacteer:

Re: Tandwielen op tijd zetten

Berichtdoor Loki » 05 mar 2016, 03:23

Waarom heeft ie geen nut voor de idler? Moet zeggen dat het duidelijker wordt als je zoiets in je handen hebt.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Andrew82

Berichtdoor Andrew82 » 05 mar 2016, 12:01

Loki schreef:Waarom heeft ie geen nut voor de idler? Moet zeggen dat het duidelijker wordt als je zoiets in je handen hebt.

Ik bedoel meer dat ie geen nut heeft als je alleen naar de idler gear kijkt. Kijk je naar de drie assen samen heeft ie natuurlijk wel nut.

Alhoewel de stand van de nokkenassen tov de krukas de belangrijkste variabele is. De krukas maakt twee omwentelingen in dezelfde tijd als de nokkenassen één omwenteling maken.

Theoretisch kan je de idler gear willekeurig plaatsen zolang je de relatie tussen nokkenas en krukas maar juist houdt - je mist dan alleen een extra referentie op je idler gear. Volgens mij gebuikt Suzuki in het wph bij een aantal handelingen de idler gear als referentie.

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 05 mar 2016, 20:22

De relatie tussen krukas en nokkenassen is natuurlijk het belangrijkste.

Maar, I did the math. Wil je de timing precies op de tiende graad nauwkeurig dan is het streepje de enige optie. Accepteer je een halve graad afwijking, krijg je er 4 opties (idler posities) bij. Maximale verschuiving als de idler 'verkeerd' staat, 4,4 graden.

Met die info, en de slag en drijfstanglengte..en afstand tussen maximale kleplichthoogte en de zuiger..is het mogelijk te bepalen wanneer de boel in contact gaat komen. But I'm guessing, no one can be arsed..

Andrew82

Berichtdoor Andrew82 » 05 mar 2016, 20:31

Loki schreef:De relatie tussen krukas en nokkenassen is natuurlijk het belangrijkste.

Maar, I did the math. Wil je de timing precies op de tiende graad nauwkeurig dan is het streepje de enige optie. Accepteer je een halve graad afwijking, krijg je er 4 opties (idler posities) bij. Maximale verschuiving als de idler 'verkeerd' staat, 4,4 graden.

Met die info, en de slag en drijfstanglengte..en afstand tussen maximale kleplichthoogte en de zuiger..is het mogelijk te bepalen wanneer de boel in contact gaat komen. But I'm guessing, no one can be arsed..

Toch wel belangrijk dus, dat kleine streepje :D

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 14 jan 2017, 16:54

Zo, even een oude cow uit de ditch trekken.

Als je weet wat de ideale cam timing is, kun je de idler gebruiken om daar zo dicht mogelijk bij te komen. Helaas was ik zelf nog niet zover, nog niet nodig gehad. Maar er staat een super duper write up op the Zone.. doe er je voordeel mee! 8)

Noud12

Berichtdoor Noud12 » 25 jan 2017, 11:56

Ik heb laatst ook al mijn shims en dergelijke gecontroleerd. En daarbij moet ik zeggen dat ik ook moeite had met die streepjes, ik had er 2 die nooit precies gelijk lagen met de rand van de cilinderkop. dus dat was echt een foto van tevoren maken en ze er zo terug in doen. Hij loopt weer goed dus ga er vanuit dat ik ze er inderdaad weer netjes terug ingedaan heb.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 25 jan 2017, 13:09

In het WPHB staat een mooie uiteenzetting over te timing, als je dat volgt, doe je het goed, stand zuiger e.d.

Afbeelding

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Terug naar “TL Algemeen”