GS 500 E carbs reinigen

Voor alle kleine dingetjes ;-)
Stefan

GS 500 E carbs reinigen

Berichtdoor Stefan » 16 mei 2014, 13:47

Sorry heren, ff geen TL gerelateerd vraagje..... Dit is ff een vraagje voor mn moeder.
Ze heeft een Suzuki GS 500 E uit 99, waarvan nodig de carburateurs moeten worden gereinigd.
(motor begint slecht te lopen en uit te vallen)
Ze woont in de buurt van Tiel en heeft haar motor op laten halen door Solomoto om ff te kijken of het daadwerkelijk aan de carburateurs ligt.
Dit werd al snel bevestigd en als ze ze wil laten reinigen kost dat haar 250 - 300 euro!!!
Volgens mij is dit toch wel behoorlijk aan de prijs.

Mijn vraag dus....weet er iemand een adresje omgeving Tiel waar de carburateurs voor een wat mooier prijsje gereinigd kunnen worden?
Ik haal ze zelf wel ff onder de GS vandaan, dus ze hoeven alleen gereinigd te worden.
Alvast bedankt!

Digitus

Re: GS 500 E carbs reinigen

Berichtdoor Digitus » 16 mei 2014, 14:19

Nou, als je ze er onderuit haalt, kun je ze ook open schroeven en met dasty even schoonmaken. Of moeten ze in de ultrasoon??
Lente ?

Stefan

Berichtdoor Stefan » 16 mei 2014, 14:22

Digitus schreef:Nou, als je ze er onderuit haalt, kun je ze ook open schroeven en met dasty even schoonmaken. Of moeten ze in de ultrasoon??

Heb zelf geen ervaring met het reinigen van carbs, dus weet niet hoe "lastig" dat klusje is.
Wat ik begreep is dat ze bij Solomoto de carbs helemaal uit elkaar wilde halen en met "speciale vloeistof" reinigen. ?

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 16 mei 2014, 14:30

Jup helemaal uit elkaar halen, met de hand schoonmaken en dan in een ultrasoonbad. ;)
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 16 mei 2014, 14:32

Een relatief simpele klus imo....... Wel de carbs weer balanceren na montage!
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Stefan

Berichtdoor Stefan » 16 mei 2014, 20:53

pedrodetski schreef:Een relatief simpele klus imo....... Wel de carbs weer balanceren na montage!

Euhm....heb je een linkje ofzo voor een "how-to"? :oops:
En ultrasoon badje, speciale bedrijven waar ik daar voor terecht kan/moet?
Zal dan helaas wel aan mn moeder en/of stiefpa moeten vragen om zelf die carbs uit elkaar te halen en te reinigen, aangezien ik nog druk ben met mn scriptie :( (grmbl)

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 16 mei 2014, 21:56

Volgens mij moet je na het ultrasoon reinigen gelijk de boel inspuiten met het 1 of ander.. wd40 bijvoorbeeld. Weet niet meer 100% zeker waarom, maar houd er rekening mee of zorg dat je wel weet waarom!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Stefan

Berichtdoor Stefan » 17 mei 2014, 08:52

Loki schreef:Volgens mij moet je na het ultrasoon reinigen gelijk de boel inspuiten met het 1 of ander.. wd40 bijvoorbeeld. Weet niet meer 100% zeker waarom, maar houd er rekening mee of zorg dat je wel weet waarom!

Thanks voor de tip :)

ReneTL1000

Berichtdoor ReneTL1000 » 17 mei 2014, 22:09

carbs reinigen is altijd een leuk klusje :) Je kan het prima zelf doen, haal wel even een wp boekje erbij. Carbs helemaal uitelkaar draaien dus ook stationair schroefjes enz . Ga je het met dasty doen zorg ervoer dat je alle rubbertjes uit de carbs verwijdert de reactie met dasty of wd40 kan zorgen dat de rubbertjes uitzetten..die krijg je er daarna nooit meer in..en goed naspoelen met water daarna met compressor alles goed droogspuiten werkplaatshandboek erbij om stationair af te stellen en daarna de boel synchroniseren. Ook goed checken of aanluiting carb spruitstuk niet lekt!

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 17 mei 2014, 22:31

Effe uit een ander forum geknipt, toen ik mijn carbs reviseerde:

Nou hierbij een verslagje van het reviseren van de carburateurs. Ter lering en vermaak.

Benodigdheden (als je het goed wilt doen) revisiesetje met alle o-ringtjes etc. En 2 membramen. Ik wist niet in welke staat ze zouden zijn maar om zeker te zijn toch maar gekocht.

Afbeelding

Dan is het zaak de carburateurs uit de motor te halen. Dit valt bij de Gs gelukkig erg mee. Tank eraf, luchtfilter eraf, klemmen los hallen. Slangen loshalen, choke en gaskabel eraf en voila een setje carburateurs. Eerst maar even aan de buitenzijde gereinigd. Dan komt er straks tenminste geen vuil in.

Dan mee naar binnen en op een schone werkplek uit elkaar. Begin met het leeg laten lopen van de carburateur. Door onder de schroef open te draaien loopt de vlotterkamer leeg. Anders wordt het zo'n kliederzooi (wordt het toch wel). Begin met 1 tegelijk. Zo zorg je ervoor dat je geen onderdelen door elkaar haald. Eerst de bovenzijde eraf. Daarna kun je het membraam met de naald eruit halen.

Dan de vlotterbak eraf halen. Let op deze schroeven kunnen vastzitten. Niets forceren want door het zachte materiaal heb je zo iets naar de kl*te geholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Verschil tussen oud en nieuw:

Afbeelding

Alle o-ringen waren compleet plat en verhard. Ze moesten er met een kleine schroevendraaiertje eruit gepulkt worden! Daarna een kwestie van goed schoonmaken met spuitbus carbreinigeren en perslucht. Goed ventileren want dat spul stinkt echt een uur in de wind! Kan nooit gezond zijn...... :P De pilootschroeven eerst indraaien en aantalomwentelingen tellen. Daarna uitdraaien. Op deze manier weet je de instelling en kun je ze straks weer goed erin doen. Was je instelling zowieso kl*te dan is de fabrieks instelling 1 7/8 van maximaal terug. Dus eerst helemaal indraaien en dan 1 7/8 terug.

Daarna de zaak weer in elkaar met verse 0-ringen. Let ook op dat je de o-ringen op de correcte plaats zet. Met name bij de naald geleider maakte ik de fout de o-ring in het gat te leggen inplaats van over de geleider te trekken. Aangezien de oude o-ring allen maar een vlek onderin was geworden was niet helemaal duidelijk hoe hij gezeten had. Op de exploded view tekeningen van WPH stond hij niet afgebeeld! Resultaat is een motor die echt voor geen meter loopt! Uit eigen ervaring vastgesteld. B| (kon ik weer opnieuw beginnen)

Ook belangrijk is het controleren en afstellen van de vlotter hoogte:

Afbeelding

Beide dienen gelijk te zijn. Indien niet correct (14.6mm) dan lipje van de vlotter bijbuigen. Maar wel voorzichtig want oud plastic breekt makkelijk.

Afijn vanmorgen alles weer in elkaar gepulkt. Gelukkig starte hij nu wel goed. Wel liep hij erg rommelig. Hmmmm synchroniseren dus, jahoor stond dus compleet verkeerd. Nadat dit gebeurt was liep hij al meteen veeeeel rustiger. Tijd voor een proefritje. Het resultaat mag er zijn. Keurig vloeiend door de toeren. Bij 100km nu 5000tpm ipv de vroegere 5500tpm. Ook stationair nog even afgeregeld op 1300tpm. Loopt nu mooi rond en niets van het gehakketak. Gelukkig. Nog even de komende week het verbruik afwachten maar dat weten we vlug genoeg. Woonwerkverkeer 110km per dag :+
Ik laat het nog wel weten.

Aan alle anderen veel succes!

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 17 mei 2014, 22:47

Hoppa!!! Dat is een mooi stukje info man! =D> =D>
En idd een mooi stukje vermaak! :D

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Damnbit

Berichtdoor Damnbit » 18 mei 2014, 07:45

f2ride2001 schreef:
Afijn vanmorgen alles weer in elkaar gepulkt. Gelukkig starte hij nu wel goed. Wel liep hij erg rommelig. Hmmmm synchroniseren dus, jahoor stond dus compleet verkeerd. Nadat dit gebeurt was liep hij al meteen veeeeel rustiger. Tijd voor een proefritje. Het resultaat mag er zijn. Keurig vloeiend door de toeren. Bij 100km nu 5000tpm ipv de vroegere 5500tpm. Ook stationair nog even afgeregeld op 1300tpm. Loopt nu mooi rond en niets van het gehakketak.

Aan alle anderen veel succes!

Marc

Hallo Marc,

Leuk en leerzaam stukje, mmaaarrrreeeee een ander toerental bij een zekere snelheid door t reinigen van de carbs :-s , dat volg ik even niet meer.
Per 09-10-2014 >>> Clayslider!!!

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 18 mei 2014, 20:59

Klopt :-& Had het ook al een tijdje geleden geschreven. Was meer een gevoel van als daadwerkelijk feit ](*,)

Maar het was alleen maar om te laten zien dat je je carbs best zelf kunt schoonmaken.
Yoshimura RS3
Afbeelding

Stefan

Berichtdoor Stefan » 18 mei 2014, 22:10

f2ride2001 schreef:Klopt :-& Had het ook al een tijdje geleden geschreven. Was meer een gevoel van als daadwerkelijk feit ](*,)

Maar het was alleen maar om te laten zien dat je je carbs best zelf kunt schoonmaken.

Ik heb het gezien en ook doorgespeeld aan mn moeder en stiefvader, maar die zien het toch zelf niet zo zitten haha.
Dus ofwel ze moeten geduld hebben totdat ik tijd heb of ze gaan ff verder op zoek naar iemand die op korte termijn de carbs wil reinigen voor ze.
Het is in ieder geval een behoorlijk duidelijke omschrijving :)

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 29 mei 2014, 21:22

Zo is mijn GSje verwend afgelopen maanden.......

Blok maar eens uit elkaar getrokken.

Afbeelding

Robin (middelste zoon) heeft vandaag flink geholpen. GS motorblok uit elkaar gehaald (COMPLEET)
Helaas 2 bouten afgebroken :( Dat wordt boren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welke klep lekte er niet... :( Juist ja, GEEN...........

eind resultaat na 2,5 uur werken met zijn tween:

Afbeelding

Afbeelding

Viel me nog niet eens tegen als je bedenkt dat de motor 110.000km gelopen heeft.
De versnellings bak / krukas/ balansas / nokkenas vertonen geen overmatige slijtage, maar:
-koppeling versleten, moet vervangen worden,
-veiligheids halve lagerschalen ook maar vervangen denk ik. Wordt een leuk bedragje aan onderdelen :shock:
-olieschraapveren hebben gelekt dus moeten vervangen worden
-ALLE kleppen opnieuw inslijpen.
-bouten uitboren en vervangen.
-nieuwe keerringen plaatsen.

Eigenlijk ben ik ook gek ook :coolhaas: Elke andere gooit dat ding in de container.....

Zo, gisteren en vandaag ook hard gewerkt.
Ondanks het mooie weer. Misschien later nog effe en stukkie draaien.

Eerst een hele zaterdag doorgebracht met het afkrabben van een 22 jaar oude pakking. :evil:
Pffff, wat een k*t klus...

Afbeelding

En, ja ik heb een pakkingschraper, maar uiteindelijk bleek een stanley mesje het makkelijkst.

Toen een ander (leuk!) klusje,het opnieuw inslijpen van de kleppen.

Afbeelding

Leuk, ouderwets, handwerk. :yes:

Afbeelding

Afbeelding

Als je een mooie gladde rand ziet van 1mm zit je goed!

Afbeelding

Vervolgens nog een klusje, het honen van de cilinder:

Afbeelding

Afbeelding

Nu ligt de motor zo erbij :mrgreen:

Afbeelding

En alle interne delen netjes in bakjes:

Afbeelding

Alles moet nog 1 keer door de onderspoeler met nieuwe koud ontvetter en dan goed schoonblazen met perslucht.

Na de motorbeurs komen alle (bestelde) onderdelen binnen en kan de motor helemaal weer in elkaar. Wordt vervolgd.

Vandaag ook maar eens de handen uit de mouwen gestoken.

Motorblok lag al sinds december uit elkaar. In februari alle benodigde onderdelen besteld en vandaag maar eens begonnen alles in elkaar te steken.

Klein fortuin aan onderdelen :P

Afbeelding

Als eerste maar eens de kleppen er weer terug inzetten. Kleppen zijn allemaal opnieuw ingeslepen. Hiervoor hebben we een handige tool.

Afbeelding

Uiteraard met nieuwe klepseals.

Afbeelding

En een dapje vet om de spies te laten "plakken"

Afbeelding

Dat dan 4 keer

Afbeelding

En weer klaar.

Afbeelding

Vervolgens het carter voorzien van nieuwe glijlagers.

Afbeelding

Vergeet de olie sproeiers niet, en een nieuwe O-ringetje (inimini)

Afbeelding

Krukas en balans as weer terug erin.

Afbeelding

Vergeet ze niet uit te lijnen!

Afbeelding

Volgende puzzel de versnellingsbak weer terug.

Afbeelding

Eerst de schakelvorken goed terug erin.

Daarna de bak erin. Effe kijken of alles draait en schakelt. Daarna wat olie erover.

Afbeelding

En hij kan weer dicht.

Afbeelding

Oliepan er weer onder. Vastgezet met RVS schroeven, oude bouten waren aardig verroest. Wel met isolatie pasta erin anders krijg je later het NOOIT meer los!

Afbeelding

Oliepomp met nieuwe O-ringen. Deze O-ringen zitten nooit in een pakkingset. Snap dat echt niet. Ik moet ze altijd los bij de dealer bestellen.

Afbeelding

En de hele rattaplan weer terug. Aangezien ik de koppelingsplaten niet in de olie geweekt heb moet ik die morgen doen.

Afbeelding

Nieuwe aanzuigrubbers geplaatst.

Afbeelding

Nieuwe zuigerveren.

Afbeelding

Doekje onder de zuigers tijdens het plaatsen van de clips bij de piston pen. Doe eerste de binnenste, dan de zuiger plaatsen en dan de pen en de laatste clip. Als je de binnenste clip dan pas probeert te plaatsen is dat heel lastig. Nooit oude clips hergebruiken!

Afbeelding

Dat dan 2 keer en de zuigers zitten weer vast.

Afbeelding

Alles op moment met nieuwe pakkingen en koper-ringen vast gezet.

Afbeelding

Verder de nokkenassen erin gezet en alles op tijd gezet. Klepspeling gecontroleerd en gesteld. Paar keer rondgedraaid om zeker te zijn dat alles op werkt.
Vandaag hier ge-eindigd.

Afbeelding

Morgen koppelling erin en laatste carter deel erop. Olie erin en dan is die weer klaar om in de motor geplaatst te worden.

Ik heb vandaag een lange dag gemaakt. :shock:

Beetje leeg :shock:

Afbeelding

Afbeelding

100.000 km zooi weg gepoetst.

Afbeelding

Originele blokkie weer terug. Wat een pokke klus.

Afbeelding

Afbeelding

Na een hele lange dag hier ge-eindigd.

Afbeelding

Gedaan:
Reserve blok eruit.
Frame schoon gemaakt en bijgewerkt.
Alle delen van de achtervering schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Alle bouten schoongemaakt.
Nieuwe ketting gemonteerd.
Originele blok weer erin
Bekabeling goed gelegd.
Uitlaat weer gemonteerd.

Nog te doen:
Carbs schoonmaken
Alles weer monteren en kijken of ie wil lopen........... :?:

Gelukkig

Carbs gedaan vandaag.

Afbeelding

Flinke zooi gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig geen roest gevonden in de vlotterbak (vorige keer wel trouwens!)

Afbeelding

Kl*te pilot schroef was er niet uit te krijgen met normale (goed passende) schroevendraaier. Uur aan het pielen geweest, toen uiteindelijk dit geprobeerd.

Afbeelding

Electrische slagsleutel op de laagste stand (80Nm) en het werkte

Alles in er elkaar gezet, alles weer op de motor, om er achter te komen dat de carbs lekken langs de vlotterbak :evil:
Alles weer los en uit elkaar :evil: Bah wat een pokke klus. Gelukkig had ik nog een pakking reserve liggen. Wederom alles gemonteerd, weer een uur verder. pfff

Sleutel erin en om

https://www.youtube.com/watch?v=uYb-_KHCUHs&feature=youtu.be

Hij loopt \:D/

Vervolgens afgebouwd en een stukkie gereden. :go:
(6km) Loopt goed, schakelt goed. Geen rook uit de uitlaat. Geen lekkage gezien. (olie of benzine)
Wel nog langzaam zakken in toeren..... :no:
Nog een keer goed synchroniseren. Voorlopig heb ik het effe gehad.

Morgen weer een nieuwe dag!

Aangezien ik toch niet kan rijden (regen :evil: ) maar even wat schoongemaakt.

Ruitje met speciale polijstpaste voor kunststof schoon gemaakt:

Afbeelding

Tank met "scratch remover" bewerkt. Werkt goed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cockpit (zoals in de folder :yes: )

Afbeelding

Nieuwe ketting

Afbeelding

Motorblok

Afbeelding

Afbeelding

Rempedaal

Afbeelding

Zadel goed schoongemaakt met warm water en afwasmiddel

Afbeelding

Nou nog zonnetje..... :evil:
Kunnen we eens een lang stuk toeren Thumbsup
Op naar de volgende 100.000km \:D/

Dat was effe in een notedop wat er mee gebeurt is.

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

Terug naar “TL Algemeen”