[TK] Memjet Evo

Alles wat je zoekt of wilt aanbieden van je TL
Ferry89

[TK] Memjet Evo

Berichtdoor Ferry89 » 05 mei 2017, 12:09

tekoop een memjet evo aangekocht bij optitune voor 169euro.
is voor mij overbodig want ga de fi tuner pro van healtech aanschaffen. De module werkt perfect.

bij interesse effe een bericht!

Voor een beetje meer info heb ik een link toegevoegd.

http://www.vroom.be/nl/motornieuws/powe ... de-cijfers

Afbeelding

loebassie
Contacteer:

Re: [TK] Memjet Evo

Berichtdoor loebassie » 05 mei 2017, 13:15

pm je vraagprijs maar even..
lees ik ondertussen de test even
TL1000S gehad.. nu alweer op #4
self-claimed modern day tls savior

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 05 mei 2017, 13:21

Toevallig heb ik vorige maand ook een FI tuner pro aangeschaft.
Ik heb nog geen testen uitgevoerd maar heb wel al enkele maps gedownload en alle aansluitingen gedaan.
Denk er om dat er 2 versies van bestaan, die voor de '97 en die voor de latere modellen.
Als je ermee aan de slag gaat kunnen we misschien wat info uitwisselen want héél veel vind je er niet over ?
Kan ook altijd via PB.

Groeten

Ferry89

Berichtdoor Ferry89 » 05 mei 2017, 14:32

loebassie schreef:pm je vraagprijs maar even..
lees ik ondertussen de test even

heb je effe een pm gestuurd

Ferry89

Berichtdoor Ferry89 » 05 mei 2017, 14:36

tsjoe007 schreef:Toevallig heb ik vorige maand ook een FI tuner pro aangeschaft.
Ik heb nog geen testen uitgevoerd maar heb wel al enkele maps gedownload en alle aansluitingen gedaan.
Denk er om dat er 2 versies van bestaan, die voor de '97 en die voor de latere modellen.
Als je ermee aan de slag gaat kunnen we misschien wat info uitwisselen want héél veel vind je er niet over ?
Kan ook altijd via PB.

Groeten

kijk aan dat kunnen we zeker wel is effe doen.. zodra die binnen is en het erop zit dan laat ik wel wat weten van hoe of wat. ben wel benieuwd of jij er al wat van merkt met de fi tuner.

groetjes

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 05 mei 2017, 16:20

ik haak even af.. en zeker niet vanwege de prijs =D> of leuke gadget-gehalte.
TL1000S gehad.. nu alweer op #4
self-claimed modern day tls savior

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 05 mei 2017, 19:01

Ferry89 schreef:kijk aan dat kunnen we zeker wel is effe doen.. zodra die binnen is en het erop zit dan laat ik wel wat weten van hoe of wat. ben wel benieuwd of jij er al wat van merkt met de fi tuner.

groetjes

Alles ligt klaar zoals in de handleiding aangegeven, enkel de hoofdstekker moet nog ingeplugd worden maar daar wacht ik nog even mee tot ook jij in de startblokken staat ;). Dus voorlopig heb ik nog geen ervaring met de werking.
Software is ook al geïnstalleerd op de PC.
Ik hoor het wel.

Groeten

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 06 mei 2017, 14:47

Hoe werkt die memjet? Waar moet je die op aansluiten?
Is dat verloopstukje (van 1 naar 2 stekkers) speciaal voor de TLR?
Geniet nooit met mate

Dvis

Berichtdoor Dvis » 06 mei 2017, 16:40

Turbo_Henky schreef:Hoe werkt die memjet? Waar moet je die op aansluiten?

Memjet

De Memjet is een eenvoudig klein doosje met een potentiometer en moet aangesloten worden op de luchtfilter. met de standaard connectoren. De Memjet past eigenlijk gewoon de informatie aan dat doorgestuurd word naar het centraal beheer. Na enkele tests beslissen we om de potentiometer op 6 te zetten, met duidelijk meer koppel en vermogen als gevolg. Het enige probleem was opnieuw de lucht/brandstof mengeling, die was niet alleen buiten de norm, hij was ook heel onregelmatig en het was niet mogelijk om de wijzigingen die we door de nieuwe uitlaat kregen te corrigeren. Een Memjet op een origineel model zal voor genoeg extra vermogen en koppel zorgen, een voor 169 € is dat een meer dan degelijk koopje.
Grtsz Dvis :D

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 07 mei 2017, 11:05

Dvis schreef:

Memjet

De Memjet is een eenvoudig klein doosje met een potentiometer en moet aangesloten worden op de luchtfilter. met de standaard connectoren. De Memjet past eigenlijk gewoon de informatie aan dat doorgestuurd word naar het centraal beheer. Na enkele tests beslissen we om de potentiometer op 6 te zetten, met duidelijk meer koppel en vermogen als gevolg. Het enige probleem was opnieuw de lucht/brandstof mengeling, die was niet alleen buiten de norm, hij was ook heel onregelmatig en het was niet mogelijk om de wijzigingen die we door de nieuwe uitlaat kregen te corrigeren. Een Memjet op een origineel model zal voor genoeg extra vermogen en koppel zorgen, een voor 169 € is dat een meer dan degelijk koopje.

Dat had ik ook op de site gelezen van de link. Maar ik kan niet iets electrisch op een luchtfilter aansluiten :s.
Mijn luchtfilter heeft namelijk geen stekker. :-k
Geniet nooit met mate

Ferry89

Berichtdoor Ferry89 » 07 mei 2017, 14:53

Turbo_Henky schreef:
Dvis schreef:

Memjet

Dat had ik ook op de site gelezen van de link. Maar ik kan niet iets electrisch op een luchtfilter aansluiten :s.

wat heb je dan een s of een r stuur me anders maar even een pm

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 08 mei 2017, 01:17

Ferry89 schreef:
Turbo_Henky schreef:
Dvis schreef:
Memjet

wat heb je dan een s of een r stuur me anders maar even een pm

Het gaat me erom dat de omschrijving zo onduidelijk is. Volgens mij is een luchtfilter het onderstaande
Afbeelding
Daar kun je niks elektrisch op aansluiten, toch?
Geniet nooit met mate

Ferry89

Berichtdoor Ferry89 » 08 mei 2017, 07:12

Ik heb je effe een prive bericht gestuurd Turbo Henky met een aantal fotos van waar het op aan word gesloten.

Andrew82

Berichtdoor Andrew82 » 08 mei 2017, 10:44

Waarom presteert je motor niet zo goed als hij zou kunnen? Emissienormen... Volgens de Europese bepalingen moet de uitstoot van een motorvoertuig binnen bepaalde grenzen blijven. Motorconstructeurs zijn dus eigenlijk bijna verplicht hun motoren te arm af te stellen. Op zich geen probleem, maar dat gaat wel vaak gepaard met een nukkige gasrespons, moeilijk opnemen onderin en minder koppel en vermogen dan mogelijk is. Ook wanneer je een sportluchtfilter of open uitlaat installeert, zal je motor gepaard zijn bij een verhoogde benzine-inspuiting. Een te arm mengsel zorgt trouwens ook voor een hogere motortemperatuur en dus meer slijtage.

De eenvoudigste en goedkoopste manier om je mengsel te verrijken, is een Memjet module installeren. Je kan deze gemakkelijk zelf aansluiten: geen kabels strippen, geen programmering aan de hand van de computer... De Memjet module wordt plug-and-play aangesloten op de luchttemperatuursensor. Deze is eenvoudig te bereiken, want hij zit altijd in de buurt van de luchtfilterkast. Bij Ducati is dat aan het dashboard. Door de luchttemperatuursensor te misleiden, laat hij de ECU denken dat het kouder is dan effectief het geval is. Koudere lucht bevat meer zuurstof en dus spuit hij vanzelf meer benzine in, met een rijker mengsel en beter presterende motor tot gevolg. De motor loopt hierbij geen enkel risico, want de gegenereerde injectiewaardes komen uit de originele ECU en kunnen dus nooit buiten de door de constructeur geprogrammeerde, veilige mappings vallen.

Als de Memjet module op de motor aangesloten is, kan je hem op een waarde tussen 2 en 10 instellen. Standaard zit de motor rond stand 3 tot 3.5. Voor een licht gewijzigde motor (andere demper, sportluchtfilter, ... ) zal de ideale setting meestal rond 6 liggen. Als ook de originele katalysator vervangen werd, draai je het knopje op een waarde tussen 6 en 7,5 tot 8. Hoewel dit voor de meeste motoren het geval is, zijn er per uitzondering types die standaard te rijk staan en waarbij de Memjet eerder naar de 2 gedraaid moet worden. Je voelt zelf wanneer de motor het beste draait of rijdt, dus testbankwerk is niet per sé nodig.

In landen waar een periodieke emissiekeuring gebeurt en de uitstoot dus binnen de voorgeschreven homologatiewaarden moet vallen, is de Memjet een nuttig hulpmiddel. Met een draai aan de knop zet je het mengsel zelf even terug armer en als je wil, kan je hem op enkele minuten terug uitpluggen zonder permanente wijzigingen.

De Memjet module is een goedkope en eenvoudige oplossing. Als je de mappings manueel wilt kunnen veranderen en de motor piekfijn afstellen om er de allerlaatste halve pk uit te halen, dan is de duurdere Power Commander een alternatief.Deze vraagt wat meer werk om te installeren, maar vooral om te programmeren. Ze kunnen wel eenvoudig met een basismapping voor jouw motor uitgerust worden, maar om helemaal goed te werken, moeten ze toch op de testbank afgesteld worden.

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 11 aug 2017, 22:05

Al nieuws van het FI-tuner Pro front ?
Heb je de module al geïnstalleerd ?

Groeten

Terug naar “Vraag & Aanbod”